Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
paso skrev:Köpte det föreslagna AGM batteriet från Biltema i somras för att byta på XC 70 my13, men kunde efter en del svärande konstatera att det ryms på längden men locket över pluspolen inte gick att stänga så det blev att lämna tillbaka och sen låta Bilia montera ett original vid service.Bild

Köpte ett Varta Silver Dynamic förra året. Är ett bra batteri, är hittills nöjd med det. Använder bränslevärmaren dagligen och än har batteriet inte kroknat. Sen så passar det i batterilådan utan problem då det är rätt mått på det. Kolla länken nedan.

http://www.laitis.se/bilbatteri-silver- ... -85ah.html
av osla
helgonet1 skrev:
paso skrev:Köpte det föreslagna AGM batteriet från Biltema i somras för att byta på XC 70 my13, men kunde efter en del svärande konstatera att det ryms på längden men locket över pluspolen inte gick att stänga så det blev att lämna tillbaka och sen låta Bilia montera ett original vid service.Bild

Köpte ett Varta Silver Dynamic förra året. Är ett bra batteri, är hittills nöjd med det. Använder bränslevärmaren dagligen och än har batteriet inte kroknat. Sen så passar det i batterilådan utan problem då det är rätt mått på det. Kolla länken nedan.

fast gå på det större 100 ah istället, samma pris men större. men då får man bara lägga främmre locket löst över men det gör ju inget, de far ingenstans
av Kimmen90
helgonet1 skrev:Köpte ett Varta Silver Dynamic förra året. Är ett bra batteri, är hittills nöjd med det. Använder bränslevärmaren dagligen och än har batteriet inte kroknat. Sen så passar det i batterilådan utan problem då det är rätt mått på det. Kolla länken nedan.

Blev ett Dynamic silver (F18) , passar bra och enkel installation.

Nyfiken, vad skiljer F18 och F19 åt?
av Kimmen90
Jahapp, nästan 3år höll mitt Varta silver dynamic batteri. Värmaren dog efter 30 sek och motorn gick knappt runt vid starten. En löptur på 1km till tåget i - 25°c för att inte missa jobbet gjorde inte humöret bättre.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ajdå, du har ingen garanti på Varta batteriet? Biltema ger ju 4 år på sina AGM exempelvis.
av Kimmen90
frasse4 skrev: lör 19 jan 2019, 06:35 Ajdå, du har ingen garanti på Varta batteriet? Biltema ger ju 4 år på sina AGM exempelvis.
Tyvärr bara 2 år fabriksgaranti
av Kimmen90
En fråga, köpt ett nytt Varta bilbatteri idag, polerna har någon smörja på sig. Skall den torkas bort eller sitta kvar.
av Mumsmums
Kimmen90 skrev: lör 19 jan 2019, 05:17 Jahapp, nästan 3år höll mitt Varta silver dynamic batteri. Värmaren dog efter 30 sek och motorn gick knappt runt vid starten. En löptur på 1km till tåget i - 25°c för att inte missa jobbet gjorde inte humöret bättre.
En fråga, har du nyss haft din bil inne på service?
av chrillo
Kimmen90 skrev: tor 14 jan 2016, 15:35 Hej, idag då jag skulle sätta mig i bilen och åka till jobbet så startar inte bilen, inga varningar om dåligt batteri eller dylikt. Bränslevärmaren var inställd på avfärd kl 13.50, - 13.5°c ute.

Reagerade på att bilen inte var varm men hör att något är igång så antar att det var bränslevärmaren. Försöker starta och startmotorn går nästan runt och allt dör. Hör lite reläklick. Tänker direkt dåligt batteri så slänger på laddaren. Försöker starta efter 5min laddning, samma sak händer. Laddar sedan i ca 10min och bilen hoppar igång.
Inga varningar eller felmeddelanden.

Under tiden jag kopplade in laddaren såg jag rök från värmare. Antar att den ej gått igång riktigt.

Jag köpte bilen i augusti, vet ej hur gammalt batteriet är. Tänkte köpa nytt. Bilbolaget i stan säljer ett 90ah batteri för ca 1800kr. Är det ett bra pris?

Då jag bara har en bränslevärmare som värmer motorn innan avfärd och går flitigt räcker det med ett 90ah batteri då?

Jag underhållsladdar flitigt, ca 1 gång /vecka
Körningen är i regler 3.2mil x 2.

Tänkte mäta batteriet ikväll, vad skall vilospänningen ligga på, samt driftspänning?

Någon som nyligen köpt ett batteri till sin v70 med 2.0d motorn och kan rekommendera ett.

Edit
Min CTEK MXS 5.0 POLAR laddare visade i lördags fullt laddat batteri, grön diod på sista steget på skalan.

Idag började den på "steg 2" och bilen startade på "steg 3"
Jag blev lite nojjig då jag insåg att mitt orginalbatteri på min V70II (2,5ft) är 7 år gammalt så försökte göra diverse mätningar i helgen.

Dels mätte jag vilospänningen (som på ett helt fräscht batteri ska ligga på 12,7V vid runt 20 grader) men som inte säger något om batteriets egentliga kapacitet. Mitt batteri låg på 12.3V efter laddning och en kort stunds körning. Dock läste jag att temperaturen påverkar spänningen, så med justering för att jag mätte i -13 grader så bör ett fullladdat batteri ligga på runt 12,5 (enligt http://all-about-lead-acid-batteries.ca ... orrection/ så ska spänningen för ett ok batteri justeras ner med 0,024 volt per 10 grader fahrenheits skillnad från referensen 80 grader fahrenheit där spänningen ska vara 12,7.

Utöver det så mätte jag spänningsdroppet vid start (dvs. innan moton startar men medan startmotorn går) och fick värdet 9,9V. Enligt obekräftade källor så bör ett fräsht batteri inte dippa under 10V och kanske helst ligga på runt 11V. Dock har väl temperaturen en påverkan här också...

Summa summarum så hoppas jag mitt batteri fortfarande har runt 50%-60% kvar av orginalkapacitet. Vet inte om det hjälper dig men tänkte ändå notera ner det då jag hade svårt att hitta denna information på nätet. Tar gärna rättning om jag uppfattat/säger något felaktigt.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning