Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
#1293592
Tjenare ska byta olja på Volvo 940gl -92 115hk b230f

Vilken olja tycker ni man ska köra på? 10w30 mineral olja? Kommer köpa olja från Biltema.

Har kvar nya oljefilter från min 244 -85 med b230a . Dem ser identiska ut så det borde passa?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1293610
Ja det kommer funka. Alla oljor idag är bättre än de som såldes när bilen var ny. Det är samma filter :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1293678
Jag har i många år kört på Biltemas "gröna" olja (Semisyntetisk 10W40) bara för att då kan jag ha samma olja i båda bilarna, båten, gräsklipparen och jordfräsen. Har dock köpt 20W50 (mineralolja) till 745-an för byte nu i vår. Motorn har börjar "ticka"nu igen. Det är dom hydrauliska ventiltryckarna som spökar. Motorn är B234F 16V (c:a 50000 mil) och den börjar bli lite sliten, kan tänka. Jag bor i sydligare delen av landet (hallandskusten) så jag behöver aldrig starta motorn i -15° eller där under, så det ska nog funka. Den "håller" ACEA A2/B2, API SJ/CF så den är vida överlägsen den olja som rekommenderas i instruktionsboken. Den "gröna" är ännu "bättre" (ACEA A3/B3, A3/B4, API SL/CF), den klarar VW-s specifikation 503.002

PS. Ja, oljefiltret är samma på alla (i princip) Volvos (bensin) motorer mellan 1962 och 1998. I vissa fall även längre. Passar även Saab, Ford (både tyska och amerikanska) under dessa år. Även Volvo med Renault motorer (66, 3/400) 850 mm.mm.

Hittade en lista på var Volvos original filter passar,

ALPINA D5 Touring, AUDI 100, 100 Avant, A6, A6 Avant, AUSTIN PRINCESS, DAF 33, 44, 44 Kombi, 46, 46 Kombi, 55, 55 Coupé, 55 Kombi, 66, 66 Coupé, 66 Kombi, DAIHATSU CHARMANT, ROCKY Hard Top, DODGE AVENGER, CARAVAN, DAKOTA, DART, DURANGO, GRAND CARAVAN Mini Passenger Van, INTREPID, MAGNUM Kombi, RAM 2500 Pick-up, SHADOW, FIAT 131, 131 Familiare/Panorama, CAMPAGNOLA, RITMO, FORD CAPRI, CAPRI II, CAPRI III, CONSUL, CONSUL Coupé, CONSUL Turnier, CORSAIR, CORSAIR Estate, CORTINA, CORTINA Coupé, CORTINA Estate, ESCORT I, ESCORT II, ESCORT III, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT VII, GRANADA, GRANADA Coupé, GRANADA Turnier, P 100 I, P 100 II, SCORPIO I, SCORPIO II, SCORPIO Sedan I, SCORPIO Turnier I, SCORPIO Turnier II, SIERRA, SIERRA Halvkombi, SIERRA Turnier, TAUNUS, TAUNUS '51, TAUNUS '80, TAUNUS ´80 Turnier, TAUNUS 12M, TAUNUS 12M Coupé, TAUNUS 12M Turnier, TAUNUS 15M, TAUNUS 15M Coupé, TAUNUS 15M Turnier, TAUNUS 17M, TAUNUS 17M Coupé, TAUNUS 17M Turnier, TAUNUS 20M, TAUNUS 20M XL, TAUNUS 20M Coupé, TAUNUS 20M Coupé XL, TAUNUS 20M Turnier, TAUNUS 26M XL, TAUNUS 26M Coupé XL, TAUNUS Coupé, TAUNUS Turnier, TRANSIT Buss, TRANSIT Buss '55-, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT Skåp '55-, ZEPHYR IV, ZEPHYR Station Wagon IV, ZODIAC, ZODIAK Station Wagon, INDIGO 3000 Cabriolet, LOTUS ECLAT, ELITE, ESPRIT S2, ESPRIT S3, ESPRIT S4, EXCEL, MG MGB Cabriolet, MGB GT, MORRIS MARINA, MARINA Coupé, MARINA Sedan II, MARINA Station Wagon, MARINA Station Wagon II, OPEL ADMIRAL A, ADMIRAL B, COMMODORE A, COMMODORE A Coupé, COMMODORE B, COMMODORE B Coupé, DIPLOMAT B, KAPITÄN, KAPITÄN A, PLYMOUTH SUNDANCE Coupé, SUNDANCE Sedan, VOYAGER / GRAND VOYAGER, SAAB 900 I, 900 Combi Coupe I, 95 Station Wagon, 96, TALBOT SIMCA SUNBEAM, TOYOTA CAMRY Liftback, CAMRY Sedan, CARINA, CARINA II, CARINA E Sedan, CARINA Kombi, CARINA Sedan II, CELICA, CELICA Coupé, COROLLA, COROLLA FX Compact, COROLLA Halvkombi, COROLLA Kombi, COROLLA Liftback, CORONA, CORONA Halvkombi, CORONA Kombi, HIACE Buss IV, HIACE Skåp III, HIACE Skåp IV, HIACE Wagon III, HILUX Pick-up IV, HILUX Pick-up VI, LITEACE Buss, LITEACE Skåp, LITEACE Wagon, MODELL F, VOLVO 140 I, 140 Kombi I, 164 I, 240 I, 240 Kombi I, 260 I, 260 Coupé I, 260 Kombi I, 340-360 I, 340-360 Sedan I, 440 K I, 66 I, 66 Kombi I, 740 I, 740 Kombi I, 760 I, 760 Kombi I, 780 I, 850 I, 850 Kombi I, 940 I, 940 II, 940 Kombi I, 940 Kombi II, 960 I, 960 II, 960 Kombi I, 960 Kombi II, C70 Cabriolet I, C70 Coupé I, P 121 I, P 122 S AMAZON I, P 122 S AMAZON Kombi I, P 1800 I, P 210 DUETT I, P 2200 Kombi I, PV 544 I, S40 I, S70 I, S90 I, V40 Kombi I, V70 I, V70 II, V90 Kombi I, XC70 CROSS COUNTRY I, VW TARO, TRANSPORTER Buss II, TRANSPORTER Buss IV, TRANSPORTER Flak/chassi IV, TRANSPORTER Skåp II, TRANSPORTER Skåp IV
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Falconblå
#1294033
Tackar tackar. Ja delsyntet skulle vara något men när jag läser på Internet så rekommenderar dem Mineralolja till gamla bilar för att delsyntet/helsyntet renar för mycket. Om det nu stämmer vet jag inte.

Jag bor i Norrbotten så vi har kallare än minus 15 365 dagar om året :-D typ
Användarvisningsbild
av lennarte
#1294058
Falconblå skrev:Jag bor i Norrbotten så vi har kallare än minus 15 365 dagar om året typ
Nu tar du väl i, lite.......
Att Syntetolja skulle rena för mycket tror ja inte ett ögonblick på. Det hände att några fick problem när syntetolja var ny på -70-talet (i bilsammanhang), men det berodde mer på att dåtidens mineralolja var fruktansvärt dålig på just rengöring. Dagen mineral (och även Semisyntetisk som ju är en blandning) är betydligt bättre på rengöringen. Det har nog aldrig funnits så många havererade motorer (beroende på oljan) som när det blev "allmänt" med Syntetisk Longlife olja i bilarna. Det finns nu t.o.m speciell rengöringsvätska att hälla i motorn för att göra den invändigt ren vid oljebyte. Det behöver du inte göra med mineralolja. Men största fördelen (var nog mer förr) är nog priset, mineralolja är billigare och om man (som jag gör) byter olja efter 500 - 750 mil (en eller två) gånger om året så är det (tycker jag) slöseri men pengar att köpa Syntetolja. Även om det finns billig Syntetolja idag (Ullared, Biltemas m.m) 67 kr/l för den 20W50 ja köpte i veckan 42 kr/l för 10W40, finns även 15W40 (turbodieselolja) 47 kr/l. Just turbodieselolja körde jag alla mina bilar på förr, det var den olja (då) som höll motorn ren mest. Syntetolja kostar från 49 kr/l, alla priser (utan ören) är från Biltema. Gå inte på den niten som en del vill dra fram till syntertoljans fördel,
min olja är så bra för den blir inte smutsig mellan oljebytena
En bra olja ska bli smutsig, den ska ju hålla motorn ren så man inte behöver hälla i "invändig motortvätt" innan oljebytet.
Jag kommer nog att få "skit" för detta, det har jag fått förr. Men detta är mina erfarenheter efter 45 års bilkörande och mekande
Användarvisningsbild
av Nexus
#1294139
Jag kör Agrol Nova delsyntet från granngården. Biltema nej tack...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1294161
Biltema tillverkar ingen olja själv utan den tillverkas av andra. Den håller mycket hög kvalitet i jämförelse med "kvalitetsmärken" där inte Agrol finns med. Agrol är en mycket bra olja ändå, har själv kört med den. Jobbade på ESSO i 10 år och använde då deras oljor (Uniflo var fantastisk på den tiden) och när ESSO blev Statoil och Biltema började sälja annat än avgasrör så såldes under många år Statoil motorolja under Biltemas namn. Hur det är idag vet jag inte, men Biltemas oljor är av en bra kvalitet
av S80_140HK
#1294166
Jag kör uteslutande Mobil Super 2000 X1 10W-40 i mina bilar. En halvsyntet som jag tycker är otroligt prisvärd, 4L går på 275:-.

Säkert kört 10000mil på denna olja i olika bilar, 940 GL, 940 Turbo, S70 TDI, MB 240D och nu senast 760 2,5TDI (lika motor som 850/X70 TDI). Har inte märkt av några konstigheter, inga avlagringar eller nått sånt.

Tidigare körde jag uteslutande Agrol och enda anledningen till att jag slutat med det är att Mobil går att få tag på ruskigt billigt på nätet.
av tommy12345302
#1294199
jag kan dock säga en sak om helsyntet. Jag hade en gammal volvo 240 från 1979, en riktig häck jag köpte för 5000 kr. Den läckte i princip ingen olja alls och hade mineralolja i sig (tror jag). Vid oljebyte så hälde jag i helsyntet (hade sådan gratis på den tiden). Det som hände var att bilen började tokläcka olja ur alla möjliga packningar. Jag fick ha en rejäl sandhög under där motorn var för inte slabba ned hela uppfarten. Antar att oljan var för fin för den gamla slitna häcken

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]