Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en kortare tid haft min XC70 -16 D4.
I kombiinstrumentet så finns det ju i menyn där man bl.a väljer teman även valet att se oljenivån i motorn. Det alternativet är grått för mig. När jag läser manualen så ser jag att det då beror på motoralternativet och om det finns en klassisk oljestickan eller en elektronisk oljenivågivare.

Jag tycker mig ha letat på motorn men kan inte hitta en oljestickan.
Kan det vara något fel här eller är jag bara blind och missar den. På bilden i manualen ser det ut som på motorn med elektronisk oljenivågivare. Testar när bilen står plant, när motorn är kall, när den kört flera mil och är varm men kan inte öppna alternativet i instrumentpanelen.

Jag tycker också att snittförbrukningen på landsväg är ganska hög, 0,7-0,9 med farthållare och 80-110 km/h och friktionsdäck. Det är nog en helt annan tråd dock. :-)
IMG_1480.jpeg
IMG_1480.jpeg (299.26 KiB) Visad 1192 gånger
IMG_1481.jpeg
IMG_1481.jpeg (258.55 KiB) Visad 1192 gånger
Instruktionsboken är ett överskattat tillbehör :-) Eller kanske underskattat.
Jag har upplevt samma sak som frågeställaren. Man tror att det måste vara något fel när mätningen inte fungerar, men det är ju fel på manualens framställning. Bara att hitta det "rätta" läget för tändningen när man inte ens kan inse att det existerar är frustrerande. När man väl gjort detta ska man söka reda på ett tillstånd hos maskineriet som tillåter att mätning kan ske - utifrån luddiga instruktioner i manualen. Jag lovar att är man hård i magen när man börjar sökandet så är man allt annat än det när man är färdig. Jag förstår inte den Volvoverkstad som med hedern i behåll kan påstå att man skulle ha kontrollerat oljenivån så skulle inte motorn ha skurit ... Och då när oljenivåmätningen inte längre fungerar har nog bilen rullat sådär 20- 30 tusen mil ... Som de flesta om inte alla tekniska system ökar felfrekvensen med åren och milen.

Jag antar att majoriteten av alla Volvo-förare med detta system litar på att det "automatiska" mätsystemet fungerar och så är det ju i de allra flesta fall ...?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Mycket tydligare än i utdraget av manualen ovan kan det knappt bli. Där står ju punkt för punkt (de är bara två) exakt vad du ska göra. Dessutom en upplysning om varför det kan vara så att det inte fungerar, för den som till äventyrs tror man kan kolla oljan tre sekunder efter stopp.
Volvos manualer är faktiskt rätt bra, jämfört med mycket annat i den vägen som produceras i världen.
gunnarh skrev:Jag har upplevt samma sak som frågeställaren. Man tror att det måste vara något fel när mätningen inte fungerar, men det är ju fel på manualens framställning. Bara att hitta det "rätta" läget för tändningen när man inte ens kan inse att det existerar är frustrerande. När man väl gjort detta ska man söka reda på ett tillstånd hos maskineriet som tillåter att mätning kan ske - utifrån luddiga instruktioner i manualen. Jag lovar att är man hård i magen när man börjar sökandet så är man allt annat än det när man är färdig. Jag förstår inte den Volvoverkstad som med hedern i behåll kan påstå att man skulle ha kontrollerat oljenivån så skulle inte motorn ha skurit ... Och då när oljenivåmätningen inte längre fungerar har nog bilen rullat sådär 20- 30 tusen mil ... Som de flesta om inte alla tekniska system ökar felfrekvensen med åren och milen.

Jag antar att majoriteten av alla Volvo-förare med detta system litar på att det "automatiska" mätsystemet fungerar och så är det ju i de allra flesta fall ...?
Vad är det för fel på manualen? Är ju hur tydligt som helst, inte svårare än att starta dieselvärmaren eller liknande.

1. Tryck på startknappen utan att ha någon fot på koppling/broms med nyckeln i = tändningsläge 2
2. Vrid fram alternativet oljenivå i menyn. KLART!!!
Du har nog inte använt manualen för att hitta informationen. Det har jag, varför jag kunde beskriva upplevelsen. Det bästa är ju alltid "muntlig tradition" men jag hade ingen att fråga och tydligen begränsat intellekt.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Tack för svaren.
Jag refererar till manualen i mitt inlägg så visst har jag använt och läst den.

Tråkigt med svar som verkar tro att man struntar i manualen eller inte kan läsa. Kan faktiskt meddela att det är något fel och verkstaden (om en verkstadstekniker säger att något inte stämmer så litar jag på det) ska kolla på detta samtidigt som de byter ut slangen i bränsleledningen som det kommit återkallelse på.

Trevlig kväll!
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning