Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej!
Jag har en volvo v70 2.4d my 2010 och jag skaffade en sån där adapter så ja kan avläsa motortemp. Idag när jag körde 12 km i 80 km/h så märkte jag att motorn inte blev varmare än 60 grader, utetemp -4, jag hade inte värmaren på auto. När jag kommer hem känner jag på övre kylarslangen och den är ljummen, nedre är iskall.
Senare samma dag stänger jag av kupefläkt och ac och kör 10 km "hård" körning, då ligger tempen mellan 88-93 grader och övre kylarslang är ganska varm, nedre är hyfsat kall. Tempen innan start var 28grader.

Är det termostaten som släpper igenom vatten eller är detta fullt normalt, vad tror ni?
Tacksam för alla tankar och idéer.

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av Fredrik84
För ibland går den korta körningar, typ 3 km och då förstör man värmaren. Den ska gå i minst 30 min för att bränna bort allt sot, hade en kompis som förstörde sin värmare när han körde korta körningar under vintern och hade den på auto.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hade värmaren inställd på auto nu och körde 3 mil, efter 15km så är motorn uppe i 77grader sen stiger det väldigt sakta. Efter tre mil är den uppe i 86grader, utetemp -7. Så jag får väl ha den på auto och sen köra värmaren på direktstart nån gång i veckan så drn får bränna ur soten.
av Knota
Min V70 når inte över 82 grader på vintern. Värmaren på auto o 20km till jobbet, 2timmar elmotorvärmare innan.
Ska jag nå 90 grader på sommaren får det vara bra varmt o fri fart...
Termostat o tempgivare är bytt, Volvo säger att det ska vara så (ja,ja…
Det enda jag kan tänka mig är att kylfläkten går för jämnan?
Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]