Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
volvofantast skrev: sön 20 jan 2019, 07:38 Sen hjälper det inte alla gånger att hålla avståndet,när du blir om körd och bilen svänger in väldigt nära dig då skulle det verkligen behövas stänkskydd
Precis! Eller som denna gång hände det direkt när jag kom ut från en påfart. Ska jag stå där tills det är bilfritt tar det nog ett par timmar.
Användarvisningsbild
av Derank
Bosse78 skrev:
Derank skrev: lör 19 jan 2019, 21:36 Det enda jag kan säga till försvar då jag själv åker XC60 ( har dok stänkskydd ) är att du ligger för nära.

Jag ligger själv minst 100-150m bakom och blir ofta omkörd då det skapar stora luckor men så fort jag blir omkörd lägger jag mig i vänsterfilen då den som kör om ofta viker in efter 40, 50m ochjag har klarat mig i 3år nu utan ett stenskott.

sedan vet jag inte hur många som har stänkskydd, det har jag aldrig reflekterat över, tro in6te det där smålapparna hjälper så mycket iaf

Men att hålla ett rejält avstånd på minst 100m hjälper garanterat
Hålla avstånd funkar inte i sthlm. Är för mkt trafik. Åkt långt norr och söder ut, men alla stenskott har jag fått i sthlm. Jag tror stänkskydd hjälper en hel del.
Jo, är nog lättare för mig här uppe att hålla avstånd än i tex Stockholm.

Audi-SUV:ar är den värsta skiten! Fått ett antal stenskott som låter som pistolskott av dessa åbäken. De kör om i 150+ blås och kastar sig in framför en.

Jag kör stänkskydd runt om, både snyggt och praktiskt. Skyddar både ens egna och andras bilar.
Jag har fått stenskott från mötande bil. Såg stenen komma flygande rakt mot mig, och jag såg nog ut som en sköldpadda som drog in huvudet skalet. :-D

Jag har stänkskydd fram och bak. Det skyddar även den egna bilen.
Jag har också fått värst stenskott vid möte. Tvåa är omkörande som kör i precis framför. Försöker också hålla ordentliga avstånd där det går. Motorvägarna i Göteborg sopas så ofta och där hamnar inte så mycket grus att jag sällan upplever att det smäller till där.

Ser man sig omkring är det väl på de flesta vanliga bilar rätt väl täckt ner bakom hjulet som det är. Det är suvar, framförallt i mindre storlek med kort hjulbas och överhäng, där halva bakdäcket syns bakåt som hade mått bra av stänkskydd i första hand.
Jag fick stenskott på en sidoruta för några år sen, det blev inte bara en "stjärna" utan hela rutan sprack direkt. Detta var på min förra bil som jag bytte vindruta på 3-4 gånger under 6 år.
Nuvarande bil fick ett stort stenskott (sånt som inte lagas) knappt en vecka efter att jag hämtade ut den. Kul... :bored:
Det syns i motljus att rutan är rejält sliten och skulle behöva bytas.
Sen det där med avstånden... Här i Stockholm är det nästan omöjligt att hålla lite distans, alltid någon som trycker sig in i luckan. Köra med farthållaren på är bara att glömma, avståndet som bilen vill hålla respekteras inte.

Stänkskydd på mina bilar? Självklart!
Användarvisningsbild
av frasse4
Bara man ligger i högerfil och står ut med att tempot blir lite lägre så slipper man ju stress-SUV:arna som kastar sig fram. Sedan är det ju mycket tid man kör <15 km/h men då är inte risken för stenskott så stor
Användarvisningsbild
av Dex
Bosse78 skrev: lör 19 jan 2019, 21:25 Hej

Fick idag mitt 114:e stenskott typ från en XC60 där man ser halva hjulet bakifrån. Var ute och körde ett bra tag till och konstaterade att jag är typ den enda i sthlm som har stänkskydd bak. Varför har ingen stänkskydd bak? Jag tycker det borde va lag på det.
Jag har inte så stora problem med stenskott men det kan vara för jag ligger i vänsterfilen oftast.
Så kan jag ju svänga in rätt tvärt efter omkörning ibland.
19" Vinterdäcken går faktiskt lite utanför skärmarna så de skitar ner sidorna på bilen
Vet inte om jag orsakat problem för den bakomvarande.
Har inga stänkskydd pga miljötänk =mindre förbrukat bränsle typ 0,69l/mil
Borde vara lag. Förr var det böter om man tappat ett stänkskydd om ja minns rätt. Ska sätta dit skydd bak på min gamla v70 då nån troligen tagit bort dem. Bra för andra och för min bil.

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]