Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Kanske se till att mackarna i och runt de större städerna först får bränslen som minskar olika former av utsläpp och ger mindre orter på landsbygden möjlighet att behålla de små tappställena.
Då kan otillräcklig tillgång på t.ex. miljövänligare bränsle balanseras där det gör mest nytta och tar man dessutom vissa bränsletyper här blir det ännu effektivare.
Inte som förra gången ställa krav på E85 och sedan behöva avveckla för det skulle bli för dyrt att komplettera, där man senare "upptäcker" att E85 var lösningen.
Användarvisningsbild
av joel80
Det kvittar om det är i städer eller på landsbygden det används.. Minskningen med HVO (om den är gjort på rätt sätt) är endast stor på Co2. Lokala utsläppen vid förbränningen är lika farligt och så gott som på samma nivåer. Man löser inte problemen med dålig luft i städer med HVO... Många verkar glömma det. :/

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Lokala utsläpp av t.ex. partiklar är ett storstadsproblem vilket ju många verkar glömma bort :/.
Rimligen kunde ju den majoritet av sveriges bilförare som inte kör i storstäder få möjligheten att på ett enkelt sätt minska dom fossila utsläppen.
av AndS
joel80 skrev: sön 20 jan 2019, 14:21 Det kvittar om det är i städer eller på landsbygden det används.. Minskningen med HVO (om den är gjort på rätt sätt) är endast stor på Co2. Lokala utsläppen vid förbränningen är lika farligt och så gott som på samma nivåer. Man löser inte problemen med dålig luft i städer med HVO... Många verkar glömma det. :/
Om du läser igen vad jag skrev ;-)
Bränsle som minskar olika former av utsläpp.
Vill eller behöver man bo eller arbeta i storstad där trafiken är problem med utsläpp så fokuserar man på lösningar för den situationen.
Användarvisningsbild
av joel80
AndS skrev:Ändå kanske ett alternativ med HVO utifrån
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bris ... av-sverige
Även detta verkar vara storstadsproblem.
Elbehovet ökar och det man behöver ta höjd för. Det gäller ju inte främst problemet att producera tillräckligt med kWh utan tillräckligt med effekt under timmarna då vi använder som mest ström. Dvs morgontimmarna och seneftermiddag. Elbilar behöver inte ladda då, och fler och fler börjar köra med timdebitering för att styra folk att använda el då behoven är lägre. Min leverantör ger mig halva priset per kwh om jag laddar nattetid och låter den laddare som de säljer styra när den ska ladda. (ställer bara in när jag vill att det ska vara fullt)
Så gott som alla elbilar har möjlighet att ställa laddtider. Alltså det är enkelt att undvika att ladda mellan t.ex 17-20.

Man lägger också ganska mycket på V2H och V2G nu.. Där man redan har fungerande system via ChaDeMo och nästa generations CCS också ska stödja det. Har man timdebitering hemma kan det då faktiskt vara lönsamt att kunna använda en liten del av bilens batteri under de dyra timmarna för att sen ladda tillbaka det under billiga timmar.
av AndS
Nu var det ett storstadsproblem som avsågs, i detta fallet speciellt Stockholm (Mälarområdet) och Malmö som man redan begränsat. Samt att en utbyggnad skulle kunna ta upp till 15 år.
Man skulle väl kunna säga att problemet finns från Uppsala och söder ut medan det norrut finns ledningskapacitet, speciellt utifrån avveckling av kärnkraften i södra Sverige.
Så HVO och andra bränsleblandningar kan trots allt vara ett sätt att förbättra och lösa problem på kort sikt t.ex. 10-15 år då vi fortfarande garanterat kommer att ha fossildrivna fordon.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]