Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

Fick idag mitt 114:e stenskott typ från en XC60 där man ser halva hjulet bakifrån. Var ute och körde ett bra tag till och konstaterade att jag är typ den enda i sthlm som har stänkskydd bak. Varför har ingen stänkskydd bak? Jag tycker det borde va lag på det.
Användarvisningsbild
av Derank
Det enda jag kan säga till försvar då jag själv åker XC60 ( har dok stänkskydd ) är att du ligger för nära.

Jag ligger själv minst 100-150m bakom och blir ofta omkörd då det skapar stora luckor men så fort jag blir omkörd lägger jag mig i vänsterfilen då den som kör om ofta viker in efter 40, 50m ochjag har klarat mig i 3år nu utan ett stenskott.

sedan vet jag inte hur många som har stänkskydd, det har jag aldrig reflekterat över, tro in6te det där smålapparna hjälper så mycket iaf

Men att hålla ett rejält avstånd på minst 100m hjälper garanterat
Användarvisningsbild
av Cotag
Det var väl lag på stänkskydd förut vad jag kommer ihåg. Togs troligen bort när vi gick med i EU -95.
Användarvisningsbild
av Derank
"det togs bort och har med bränsleförbrukningsskäl att göra, Man kan nästan jämföra stänkskydden på en bil med luftbromsen på ett flygplan. Det handlar också om en standardisering inom EU.

Bengt Dieden, Vi Bilägare"
Det borde framför allt efterföljas att man inte går in för nära, i alla fall innan man ens ser fordonet i inre backspegeln. Samt att folk håller avstånd bakom en... Men det kan man nog skriva en saga om för den bilintresserade ;-)
Användarvisningsbild
av Bosse78
Derank skrev: lör 19 jan 2019, 21:36 Det enda jag kan säga till försvar då jag själv åker XC60 ( har dok stänkskydd ) är att du ligger för nära.

Jag ligger själv minst 100-150m bakom och blir ofta omkörd då det skapar stora luckor men så fort jag blir omkörd lägger jag mig i vänsterfilen då den som kör om ofta viker in efter 40, 50m ochjag har klarat mig i 3år nu utan ett stenskott.

sedan vet jag inte hur många som har stänkskydd, det har jag aldrig reflekterat över, tro in6te det där smålapparna hjälper så mycket iaf

Men att hålla ett rejält avstånd på minst 100m hjälper garanterat
Hålla avstånd funkar inte i sthlm. Är för mkt trafik. Åkt långt norr och söder ut, men alla stenskott har jag fått i sthlm. Jag tror stänkskydd hjälper en hel del.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror avstånd gör mycket. Jag kör 90 % av mitt körande i och kring Stockholm och håller generellt mycket längre avstånd än medel. Jag har lagat 1 stenskott i rutan på 15 år. Dessutom fyller jag på spolarvätska 1 gång per år eller mer sällan.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]