Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
har en V70 D5 2006.
Vid start startar dieselvärmaren automatiskt och går hela tiden, värmer motorn men låter mer än vanligt och stänger inte ner sig själv när temp.visaren är uppe i "normal" motortemperatur. När jag stänger av bilen går dieselvärmaren också någon minut efteråt.
Jag lämnade in bilen på en Volvoverkstad för felsökning, som kopplade i deras dator, men de fick inget felmeddelande på dieselvärmaren men dock några andra felkoder (som enl verkstaden kan vara oväsentliga i det här fallet). Alla koder släcktes och säkringen togs ur t.v. Nu ska bilen in igen på samma verkstad för felsökning! Jag känner mig osäker på om de har tillräcklig kunskap för det här.
Finns det någon här som har varit med om dieselvärmare/förvärmare som inte stänger ner sig eller kan förklara vilket fel det kan vara?
Reagerade på samma sak med min.
Förra året reagerade jag på att jag inte stänga av "direktstart" via spaken. Den värme vid kallstart, och Tiduret fungerade.
I början av denna vintern så fungerade inte tiduret eller direktstart.
Tills nu, nu kan jag stänga av och på "direktstart" via spaken, men jag upplever också att värmaren fortsätter gå även om motorn är varm såvida jag inte stänger av "direktstart" i panelen.
Upplever att den går alldeles för länge även när jag stängt av bilen.

Men, så vet jag inte hur den ska fungera så allt kanske är som det ska. Bara glad att den började värma igen.
Hej!
Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Värmaren går därför att dieselmotorn behöver tillskottsvärme för att arbeta i rätt temperatur.
Om värmaren skulle ha en lägre avslagstemperatur skulle den gå med upprepade start och stopp för att dieselmotorn skulle ha rätt arbetstemperatur, vilket är förödande för värmaren.
Om värmaren skulle gå för länge och bli för varm stänger värmarens överhettningsskydd av värmaren.
Jag startar alltid min värmare manuellt om jag skall åka kortare sträcka. Värmaren får sedan gå en längre stund.
Värmaren förbrukar ca 0.4 lit diesel/timme vilket jag anser är försumbart, när en brännarenhet kostar ca 4000:- och bytet förmodligen nästan lika mycket till, om Volvo skall göra jobbet.
Igår startade jag min värmare manuellt. Efter 5 mils körning i stockholmstrakten med omväxlande motorväg och kökörning gick värmaren fortfarande när jag stängde av bilen. Utetemperaturen var ca 5 minusgrader.
Avslutningsvis, om jag var du , så skulle jag sätta tillbaka säkringen och njuta av en varm och skön färd i min underbara Volvo diesel.

Lycka till!
Sam
Tack för era kommentarer.
Jag satte i säkringen och körde ca 6-7 mil och värmaren slutade jobba efter några mil, det blev tystare i a f och det kändes normalt. Och fick betydligt snabbare upp värmen i motor och kupén. Skönt.
Det som slår mig är att den kanske alltid har gått så mycket, men den har varit tystare tidigare, så jag har inte tänkt på det.

Nu går dieselvärmaren som på högvarv och låter mycket mer.
Finns det någon ljuddämpare eller liknande som kan vara trasig och inte längre dämpar ljudet?
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det