Jag tycker inte 90-serien verkar speciellt törstig baserat på vad jag ser i den här tråden. Det är en stor bil som är tung pga storlek och att den har goda egenskaper.
Alla bilar har gått upp i vikt rejält dom senaste årtionderna pga storlek och egenskaper (som t.ex. krock och komfort).
Och att en V90 väger in på 1,7-1,8 ton och en XC90 på strax under 2 är inte konstigt. Vi ser siffror för dieslar i denna tråd ner under 0,5l/mil och bensinare på 0,7l/mil.
Vad kunde man komma ner i med en golf 1980? En XC90 väger som 2,5 golfar.
Och vad får man siffror på att t.ex. Mercedes har bättre motorer? Brand image (Mercedes reklamblad) eller finns det något sätt att jämföra motorerna (t.ex. WLTP)?
Jag tror inte ens biltillverkarna går igenom böket att få till konkurrentmotorer rena i provrigg med alla anslutningar i form av mjuk och hårdvara för att kunna göra jämförande provning annat än i extremfall. Man måste ju liksom kunna styra dom exakt med insprutning, ventilfasning och allt vad det innebär vid olika lastfall, höjd över hav, temperatur utanför och temperatur i olika delar av motor och efterbehandling, degenerering etc och det är inte samma styrmjukvara på den nivån.
Golf.JPG (72 KiB) Visad 595 gånger