Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte precis från ett 4 år gammalt original 60Ah batteri eftersom de på servicen för två veckor sedan påpekade att batteriet börjar bli dåligt.
Tryckte i ett 95Ah AGM-batteri istället, och har underhållsladdat det och kört ca 50 mil under veckan utan att köra värmaren.

Igår eftermiddag när jag skulle hem från jobbet gick fläkten och det var varmt i kupén.

I morse när jag skulle till jobbet var det som vanligt: värmaren eldade för fullt, jag hade 2 streck kvar till mitten på temp-mätaren. Halva vindrutan fortfarande isig och kupén var iskall. Ändå hade värmaren gått i 25-30 minuter (manuell start). Batteriet är garanterat fullt och bilen är nytankad. Ja, alltså... vämaren går ju. Det är bara den jävla kupé-fläkten som inte har vett att starta.
Den blåser ju för fullt så fort man dragit igång motorn.
Vilket fabrikat/typ av värmare pratar ni om?

Jag hade för flera år sedan en Volvo 245 -92. Där satt en Volvo Flygmotor 091B värmare och den är ju välkänd. Den värmde bara vattnet men startade kupéfläkten. Allt enligt konstruktionens grundtanke. Men det fanns en termostat till den värmaren. Den fanns någonstans under passagerarstolen och stängde av fläkten när det hade blivit ca 22°C i kupén. Detta för att spara lite batterienergi. Jag såg aldrig den här termostaten för jag hade ingen anledning att leta efter den. Däremot märkte jag dess funktion flera gånger.
Jag har skrivit om den här termostaten förut här på forumet och fått mothugg av andra debattörer som hävdar att den aldrig har funnits. Men jag har som sagt märkt av dess funktion och verkan. Dessutom har jag läst om den i andra sammanhang, dock kan jag inte minnas "på rak arm" var jag har läst det. Men för mig är det ingen tvekan. Den fanns och fungerade!
Nu har du, Mabuse kanske ingen 091B-värmare, men eftersom din kupéfläkt inte fungerar så måste det ju vara en modernare variant av värmare med en funktion som grundar sig på "Den gamla hederliga 091B". Och då ger jag som en ren hypotes att du också har en termostat, men den kanske har lagt av? Fastnat i öppet läge?

Och alla vet väl hur det var, Ebersprächer köpte hela motorvärmarfabriken av Volvo Flygmotor i Volvo/Fordaffären för ca 20 år sedan. Jetmotorerna gick till Rolls Royce, men delades upp lite till senare. Därför kan man ju anta att funktionen i 091B finns i nyare värmare på flera håll?
Verkar vara samma fel som jag har på vår V70 2,4d. När bilen är igång går inte kupéfläkten på dom lägre lägena. Bara när man vrider upp på dom högre.
Och parkeringsvärmaren går väl oftast på låg fläkthastighet?
Användarvisningsbild
av Mabuse
johnnype skrev: Det är programvaran som i CEM som bestämmer när fläkten startar och signalen är CAN. Hur du ställer dina fläkt och värmereglage på CCM spelar ingen roll alls! Hur dessa körs bestäms av programmet enbart.
Jag har lyckats sparka igång VIDA/Dice och hittat en inställning som inte är relevant, men som har med värmaren att göra:
Hur mycket luft som distribueras till fötterna och hur mycket som går till vindrutan/defroster. Den inställningen fanns i CCM. Men det hjälpte ju inte mycket alls. Det är ju vad som händer sedan som är det intressanta.
Du behöver att läsa ut felkoder, det kan ligga en förklaring till detta i CPM/CEM eventuellt! Använd felkodsläsare som kan läsa allt på Volvo, inte någon generell ODB2-läsare. De duger inte.
Service-killen på Rejmes sa att det inte fanns några felkoder, och jag tänkte inte på att specifikt försöka läsa ut några.
Detta är första gången jag överhuvudtaget lyckats koppla in VIDA mot bilen. Men det var roande att sätta på hel-ljuset från laptoppen... :D Hittade andra intressanta inställningar man kunde göra.
Men jag fick inte någon kontakt med CPM eller tillgång till några inställningar att göra med den.

Jag ändrade värmefördelningen från 70/30 till 60/40. Med lite tur kanske jag slipper skrapa vindrutan nästa gång jag använder värmaren...

Jo, jag testade även att köra fläkten på alla hastighetslägen, så jag vet att alla lägen fungerar när man rattar in dem på ACC-panelen. Ytterligare en möjlig felorsak eliminerad.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Nu har det gått några starter med bränslevärmaren, och kors i taket så verkar den ha fungerat som den ska alla gånger hittills.

Konstigt, för jag läste inte specifikt ut några felkoder, och jag har definitivt inte raderat några så vitt jag vet.
Det enda jag är säker på att jag har gjort var att ställa om värmefördelningen mellan fötter och vindruta.
Sedan dess har det funkat.
Det, och att jag bytte till ett större AGM batteri utan att göra något med VIDA/DICE. Om det var batteriet som gjorde skillnaden, så tog det en vecka innan det gjorde verkan.

Men nu funkar det som det ska igen.
Möjligen hade det varit smutt om man kunde höja tempen i kupén någon grad, eller få värmaren att starta 10 min tidigare så inredningen hinner värmas upp lite mer. Men det duger.
Skulle väl kunna vara något intermittent fel på kupéfläkten eller drivmodulen till denna. Går fläkten t.ex. lite trögt och det är kallt så kan väl drivenheten tycka att fläkten fastnat och då slutar mata den med ström. Vet inte om det innebär att felkod sätts då varken radioläge eller tändning är på? Du har ju också i bästa fall 12.8V när du kör parkeringsvärmaren istället för närmare 14.4V när motorn är igång vilket ju skulle kunna minska toleransen till när CCM tycker att fläkten går för tungt eller liknande.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]