- tor 17 jan 2019, 17:15
Kortfattat behöver jag ha mer erfarenhet av problemet jag råkat ut för.
Vi servade vår V70 diesel, årsmodell -14 för 3 månader sedan, på liljas som vanligt. Nu upptäcker vi att det läcker olja från oljefiltret.
Vid felsökning säger nu verkstaden att filterhuset är ”slut” och behöver bytas

.
Exakt vad som är slut, verkar vara packning/gänga. Inga sprickor vad dom sa, utan man får det inte tätt efter sista oljefilterbytet. Bilen har gått lite, så är 5e filterbytet. Servad på liljas verkstad varje gång, så man antar ju att saker utförts på korrekt vis, med rätt moment.
Men jag är skeptisk till att detta skulle vara nåt vanligt slitage? Fanns ju inga spår efter oljeläcka innan service. Borde man inte sett att filterhuset va ”slut” vid servicen då? Jag är ingen bilmek, men känner ändå en skepsis till att detta inte skulle ha något med servicen att göra? Hur bevisar jag att dom ev klantat sig och vill skrapa de under mattan? Eller är det verkligen möjligt att detta kan uppstå på så ”ny” bil?
Nån med mer erfarenhet av detta?
Vi servade vår V70 diesel, årsmodell -14 för 3 månader sedan, på liljas som vanligt. Nu upptäcker vi att det läcker olja från oljefiltret.
Vid felsökning säger nu verkstaden att filterhuset är ”slut” och behöver bytas

.Exakt vad som är slut, verkar vara packning/gänga. Inga sprickor vad dom sa, utan man får det inte tätt efter sista oljefilterbytet. Bilen har gått lite, så är 5e filterbytet. Servad på liljas verkstad varje gång, så man antar ju att saker utförts på korrekt vis, med rätt moment.
Men jag är skeptisk till att detta skulle vara nåt vanligt slitage? Fanns ju inga spår efter oljeläcka innan service. Borde man inte sett att filterhuset va ”slut” vid servicen då? Jag är ingen bilmek, men känner ändå en skepsis till att detta inte skulle ha något med servicen att göra? Hur bevisar jag att dom ev klantat sig och vill skrapa de under mattan? Eller är det verkligen möjligt att detta kan uppstå på så ”ny” bil?
Nån med mer erfarenhet av detta?
- By TheSwe