Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag startar oftast min dieselvärmare via VOC när jag stiger upp på morgonen, ca 20-25minuter innan avfärd.
Jag stänger sedan av värmaren manuellt efter jag startat bilen.
Idag lät jag den vara igång tills motorn uppnått normaltemperatur, körde samtidigt.

Hur gör ni andra? Startar ni bilen och låter värmaren stänga av sig själv eller stänger ni av den manuellt?

Ha en bra kväll
/knauande
Jag har aldrig slagit av värmaren manuellt eller ändrat på automatinställningen. Jag tycker om en varm bil, och om det sliter på värmaren så får jag väl laga den när den går sönder.

Den enda jag gör är att se till att batteriet är laddat. Sedan används värmaren när den behövs, och får sedan gå tills automatiken slår av den när jag startat motorn.
Jag har den på autoläget. Vet jag att jag ska göra flera kortkörningar i rad. Typ korta förflyttningar i Barkarby handelsområdet eller liknande slår jag tiffäligg av auto. Sen åker den på igen när jag kör hem. På våren när tempen är över 0 hela tiden slår jag av den för säsongen. Kör den några ggr på sommaren för att motionera den. Då strular den inte när vintern kommer
Kör alltid på auto nu och startar den manuellt med VOC på morgon/eftermiddag och när jag typ är och handlar en längre stund så bilen hinner bli kall, laddar också batteriet 1ggr/vecka. Är väl inget problem och köra värmaren på auto även vid kortkörningar om man ändå bränner ur den 2ggr om dagen. Bättre med en väl uppvärmd bil och motor än bekymra sig om värmarreparation/byte om 7-8år.
Jag kör ganska korta körningar och har Autoläget avstängt, så jag startar antingen värmaren manuellt i VOC i förväg eller kör med timern i VOC. I bägge lägena ser jag till att värmaren får gå en stund efter start genom att ställa timern typ 10 min senare än avfärdtid eller stänger manuellt när motorn nått arbetstemp.

Jag är helt klart dieselvärmarknarkare. Vågar inte säga vad min förbrukning är under dieselvärmarsäsongen ;-)
Jag kör konsekvent med hjälp av VOC varje kördag så att den är varm när jag ska iväg och därför avstängd när jag kör iväg ... Jag har en automatisk batteriladdare som jag kör i garaget när jag känner att det behövs, motorn inte stannar vid stoppljusen... Batteriet är inne på fjärde året och har inte visat sig svikta än och inte värmaren heller. Kör ofta inte mer än 3 mil i taget och dessemellan 7 mil i taget. 7 mil ger garanterat god laddning av batteriet.

Beträffande om det sliter på batteriet om man använder värmaren under körning, så kanjag inte tänka mig detta, men värmaren kan ju tänkas slitas, till ytterst begränsad nytta ...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Om värmaren fortfarande är igång när jag kör iväg, så låter jag den vara det. Den påstås reglera effekten efter vad som behövs.
Extravärmen har jag alltid på automatik. Ibland blir det ju meningslöst, när det var en kort förflyttning, men det har inte vållat några problem än.
Min bil är nu drygt sju år gammal och har rullat 27000 mil. Ingen värmarrelaterad reparation/problem än.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning