Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har letat efter information om detta men hittar inget utav värde, så jag vore väldigt tacksam för hjälp! :)

Jag skulle vilja kunna vrida om tändningsnyckeln med automatlådan i neutral-läge, som det är nu så måste man ha i P-läge för att kunna vrida av strömmen helt på nyckeln och vill man ha N så måste nyckeln vara i minst läge 1.
I mitt korta garaget så vill jag ha möjligheten att kunna rulla bilen fram och tillbaka när man t ex håller på med bilen eller när man ska lasta hundarna där bak, detta blir en ganska omfattande manöver om man inte kan ha bilen i neutral utan att nyckeln igång.
Dessutom använder jag N varje gång jag kört in i garaget för att kunna rulla bak bilen så långt det går efter att porten gått ner, för att helt enkelt få plats framför bilen.

Alltså, det hade varit fint som attan att kunna använda neutral samtidigt som man kan stänga allt på nyckeln.
Har tillgång till Vida Dice om det krävs för att komma runt detta.
Det är en helt mekanisk spärr, ingen mjukvara.

Det är väl inget jag skulle rekommendera men det borde gå att rigga något till spaken under plasten runt växelspaken som styr spärren. Plockar du av den plasten är det en vit liten plastbit som sticker upp som man kan peta på med fingret för att lossa spärren och flytta spaken utan nyckeln i.
DaltonSleeper skrev: ons 16 jan 2019, 22:25 Jag stänger av bilen i N varje gång jag kör biltvätten, en sådan tvätt där bilen skjuts igenom tunneln :-/
Kanske bara är modernare bilar där detta fungerar? S60 2009 samt XC60 2016.
Nyckeln sitter väl fast tills P är i? Dvs du kan inte parkera bilen så, bara slå av tändningen.
Tack för svaren!
Att nyckeln inte går att dra ur hade inte spelat mig någon roll när man ändå står inomhus hemma, men det är ju lite irriterande att inte kunna vrida tillbaks nyckeln helt och släcka allt.
Jag ska kolla upp hur spärren är uppbyggd och se om jag kan komma på en smart lösning, vill ju inte förstöra något utan mer bara få den funktionen jag vill ha.
@SBergdahl, I see, möjligen att det var så på S60n (men det är inget jag minns jag la märke till), har inte bilen kvar så jag kan prova. På XC60n så kan man dra ur "nyckeln"/dosan från slotten i instrumentpanelen när som. Bilen varnar när man ska stänga av och att man måste trycka två gånger, sedan blir det kolsvart. Har dock inte gått ur och försökt låsa bilen efteråt, kanske skall testas.
Jag tog loss vajern från sitt fäste nere vid spaken så nu är inte nyckeln beroende av hur spaken står längre, dvs jag kan vrida av och dra ur nyckeln när som.
Det sitter en solenoid som håller kvar spaken i P ifall man inte trycker på bromsen först.
Startar gör den ju enbart i P & N så det finns ju ingen risk att starta bilen i ett drivande läge, det som kan vara lite riskabelt med detta är väl att man kan glömma att dra spaken till P när man parkerar, men har man för vana att dra handbromsen trots att det är en automat så är ju detta inget stort problem. Dessutom har vi ju klarat oss rätt länge på tidigare modeller utan denna funktion så jag tror inte det kommer att bli några problem.
Så har jag gjort på min 940 också. Jag har en smal carport så jag kan inte kliva ur på förarsidan om jag kör in. Alltså kör jag in nära väggen, backar rakt ut och stänger av på N. Sedan är det bara att putta in bilen. När jag ska åka puttar jag bara ut den först. Nu besikta jag ju aldrig min bil i Sverige dock

Man kan ju fortfarande bara starta på P och N.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]