Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brano
Hej,
Äger en XC60 (2017) D4 Automat med nya VEA motor.
Till problemet. Jag tycker att drivlinan tvekar vid gaspådrag vid långsam körning. När jag tex närmar mig en rondell, bromsar in för att sedan flytta foten till gaspedalen och köra vidare så tvekar kraften från motorn.
Detta gör att körupplevelsen är under all kritik när man åker i långsamt.

Jag har varit inne på Bilia där man uppdaterade mjukvaran för växellådan och nollade adoptionen. Teknikern så även "Det är sådan karakteristisk på Volvos växellåda".

Detta problem uppstår inte hela tiden men tillräckligt ofta för att man ska reagera på det.

Jag har isolerat problemet genom att lägga in automaten i växel 2 och ge konstant gaspådrag. Då kan man se detta problem mer isolerat. Det som händer är att varvtalen börjar varva upp för att sedan tveka, backa och uppåt igen.

Jag lägger in en kort film på beteendet. I filmen så rullar bilen lätt i 2an 1000rpm och det man får se är hur varvtalen better sig när jag trycker på gasen. Mellan 1000-2000 rpm så backar varvtalen vid gaspådrag.

https://streamable.com/667su

Har ni andra samma beteende eller är det något fel på bara min bil?

Tack på förhand!
av klirre
Låter inte som att motorn tvekar iaf, tror det är lådan som slirar. Jag har aldrig ägt en automat så vet inte hur de ska bete sig i normalfall, men tycker det verkar logiskt att den börjar slira när du släpper ner till 1000rpm för att inte motorn ska stanna. Sen när du trampar plattan i mattan slirar momentomvandlaren ett ögonblick innan lådan går i lock-up läge, vilket resulterar i att varvtalet sjunker lite.
av Brano
Tack för svaret, detta är min första automat så jag har inget och jämföra med. Jag tycker fortfarande att beteendet är konstigt. Bilen i filmen rullar ju i 10-20km/h. Varför är lådan inte i lock-up? Varför motorbromsar den inte?
Jag ser inte problemet i 3ans. Där har jag diesel bottendraget direkt när jag trycker på gasen och ingen tvekan.
av klirre
Brano skrev: ons 16 jan 2019, 19:41 Tack för svaret, detta är min första automat så jag har inget och jämföra med. Jag tycker fortfarande att beteendet är konstigt. Bilen i filmen rullar ju i 10-20km/h. Varför är lådan inte i lock-up? Varför motorbromsar den inte?
Jag ser inte problemet i 3ans. Där har jag diesel bottendraget direkt när jag trycker på gasen och ingen tvekan.
Lockup sker inte alltid, det beror på motorvarvtal och växellådstemp etc. Enligt vad jag läst här på forumet slirar lådan mer när den är kall för att snabbare nå arbetstemp på motor och låda. Prova göra samma manöver i tvåan från säg 2k och upp, dvs du kör i 3000 rpm och släpper ner till 2000 sen gasar du igen.

Att momentomvandlaren slirar, dvs gör det den ska, kommer du aldrig undan. Självklart försöker man låsa lockupen så mycket som möjligt för att spara bränsle, inte som förr när den slirade konstant. Har knappt kört automatväxlad bil men en hel del lastmaskin som bygger på samma princip, så vet hur segt det känns när det slirar (speciellt kall låda).
av Brano
Men är det inte konstigt att detta beteende finns bara på 2ans växel. Jag ser det varken på 1an, 3an, 4an osv. Motorn i filmen var varm när testet gjordes. Jag ska testa enligt ditt förslag och komma med resultat. Hoppas bara att det finns fler med automatlådan som kan bekräfta om det är så på deras bil oxå.
av Larslars
hej
kan nog säga att min V60-15 D4 aut Polestar beter sig på ungefär samma sätt.
dvs att kommer man till rondellen/kurvan i säg 28-30km/h och kommer ner till c:a 25 så i utgången så gasar man lite men motorn känns "tom".
Har fått till mig att det troligen beror på att lådan växlar ner till 2:an då och det tar tid( säkert en krånglig manöver med en massa kopplingar o bromsar som ska skiftas).
vidare så tycker jag att den e "knölig" vid kökörning c:a 25-30 km/h då den inte riktigt vet vilken växel den vill ha utan byter mellan 2 o 3 titt som tätt.
har funderat på att ta bort Polestaret för att jämföra( har inte haft den utan PS ), får se vad jag gör, den pinna ju på rätt bra annars :-) .
av Brano
Hej, precis så upplever jag det. Min är inte rolig att köra vid de låga hastigheterna just på grund av att den tvekar och inte vet vad den ska göra. Den går som underbart annars vid högre hastigheter och växlar mjukt. Jag har inte polestar och måste tyvärr säga att det inte blir bättre och ta bort den. Jag själv övervägde polestar för att se om den skulle ta bort detta problem men du svarar på min fråga :-(
Läste runt lite på nätet och hittade att det möjligtvis beror på någon "frirull" mekanism som kopplar bort möjligheten för motorbroms och där bilen rullar fritt. Förmodligen är det detta jag upplever, för när man trycker på gasen så tar det en liten stund innan man får kraften.

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]