Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChriB
Hej,

Har en V60 MY15 D4 manuell.
Börjar närma mig batteribyte då meddelande om låg batterinivå dyker upp titt som tätt. Testade att ladda och nolla BMS genom att rycka ur kabeln ett par minuter och det gick bra ett tag - innan meddelandet kom tillbaka. Är ju iofs tacksamt att start/stop har varit avstängt sen i somras men mindre bekvämt att värmaren stannar i tid och otid :-D

Hur som helst - manualen är tydlig med att automat-bilar ska ha AGM och manuella bilar EFB:
VIKTIGT - Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda

Vad spelar det egentligen för roll vilket batteri som sitter var? Lägger mjukvaran på olika laddning? Kan jag byta ut EFB mot AGM utan andra ingrepp?

(En bonusfråga - Vad fyller egentligen det lilla hjälp-batteriet för funktion? När jag har sökt så har det spekulerats i det mesta men konsensus verkar vara att elektroniken/belysning får el av detta under startögonblicket)
av Lobocut
Från Volvo själva:

"Tack för ditt mejl.

Moderna och bilar av lyxvarianten kommer idag utrustade med så kallad “Start-Stop” teknik. Tekniken bidrar bland annat till att spara på bränsle. Dessa bilmodeller kräver ett EFB bilbatteri som klarar varierande spänningar, en förhöjd cykel förmåga, klarar av att utstå djupa urladdningar samt en lägre bränsleförbrukning och C02 reduktion. EFB batterierna är en kombination av AGM och speciella polyflese plattor som innehåller ytterligare aktivt material. EFB batterierna har dubbelt så lång cykel livslängd jämfört med vanliga Bra batterier och klarar även av ett högre spänning vid laddning (laddnings-acceptans)
Det rekommenderas att du köper ett likadant men AGM fungerar om det inte finns ett EFB att köpa."

EFB batteriet är billigare också.
Här kan du läsa skillnaden på AGM och EFB https://no.co/blog/understanding-the-ty ... batteries/

Om jag skulle köpa ett AGM så skulle det vara AGM+, vet inte om Volvo har det i sitt sortiment.
av ChriB
Hej! Tack för ditt svar.
Lobocut skrev:....
Det rekommenderas att du köper ett likadant men AGM fungerar om det inte finns ett EFB att köpa."
Det är ju det som är märkligt - automaterna har AGM. Vad blir skillnaden? Iom att de klarar djupare urladdning så tänkte jag att det var mer lämpligt med ett sådant batteri.(samtidigt som det tar mer laddning vid korta sträckor). Det är ju djupurladdningarna som kommer döda batteriet snarare än antal cyklar eftersom jag inte har möjlighet att underhållsladda regelbundet. Har även läst att Biltemas AGM passar rakt av och då blir det i princip samma pris. Ska kika på AGM+.
av klirre
Jag har försökt klura på samma sak, har en D3 -18 som jävlas på det sättet du beskriver. Har kört 2v sen jag laddade hemma hos päronen nu, använt värmare 2ggr (medan jag kört, ej parkerat) och bilen klagar på låg batterinivå. Har 1,5 mil till jobbet, inte kört nåt extra på denna tiden.

Som jag förstått är EFB ett vanligt syrabatteri med tjockare plattor för att tåla djupurladdningar lite bättre. AGM å andra sidan är en annan teknik som är bättre och dyrare. Jag tror att de manuella bilarna fått EFB då kraven där är lägre än på automaterna, plus att bilen blir lite billigare att tillverka.

Ska åka till lokala volvohandlaren ikväll och höra mig för, kan återkomma med svar. Det enda jag vet säkert är att man måste byta främre batterilocket för att Agm-batteriet tar mer plats.
av klirre
Update: Min lokala volvohandlare kunde inte hjälpa mig ett smack. Reselvdelspersonalen trodde att AGM var ett märke, visste inget om olika batterier mer än att det skiljer i amperetimmar och kallstartsström ("olika siffror i datorn", typ) och hade inte hört nån som ville byta locket för att få plats med annat batteri.

Men eftersom de har så pass lite info i datorn skulle jag tippa på att man utan problem kan byta upp till AGM om man vill, men vi får försöka luska ut artikelnummer på det större locket. Nån med stora locket på nyare v60 som ids läsa på undersidan av det och posta här?
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har original AGM i min V60 D5 VEA -16. Tror inte att den har ett annat lock.
Beställ batteri med hjälp av mitt regnr. YBB203 så blir det rätt. Det är inte det största AGM som finns och det finns plats över i batteriboxen.
av klirre
Perra83 skrev: ons 16 jan 2019, 19:32 Jag har original AGM i min V60 D5 VEA -16. Tror inte att den har ett annat lock.
Beställ batteri med hjälp av mitt regnr. YBB203 så blir det rätt. Det är inte det största AGM som finns och det finns plats över i batteriboxen.
Jag har kollat vidare och insett att tråden om större lock gäller en äldre variant, mitt låga lock ser inte ut på det viset. Pga. det så vet jag inte om jag vill chansa på nåt annat lock, får kanske kolla på AGM batteri modell mindre istället. Är ditt batteri ändå på 720A kallstart och 70Ah?

Ska mäta yttermåtten på mitt batteri också, får se om jag köper volvo original eller från nån annan firma.
av ChriB
Tack för alla svar!
agh39 skrev:Jag har en V60 T6 som jag stoppade in ett Tudor AGM tk700 tudor nyss.
Det är 190 högt men kortare än biltemas bla, därför skjuter man det bakåt, då går orginallocket dit.
Iof bara 70Ah 760 A (EN) men ett AGM.
https://tudor.se/batteri/tk700-tudor-start-stop-agm/
Var köpte du det och vad fick du ge?
klirre skrev:Jag har försökt klura på samma sak, har en D3 -18 som jävlas på det sättet du beskriver. Har kört 2v sen jag laddade hemma hos päronen nu, använt värmare 2ggr (medan jag kört, ej parkerat) och bilen klagar på låg batterinivå. Har 1,5 mil till jobbet, inte kört nåt extra på denna tiden.

Som jag förstått är EFB ett vanligt syrabatteri med tjockare plattor för att tåla djupurladdningar lite bättre. AGM å andra sidan är en annan teknik som är bättre och dyrare. Jag tror att de manuella bilarna fått EFB då kraven där är lägre än på automaterna, plus att bilen blir lite billigare att tillverka.

Ska åka till lokala volvohandlaren ikväll och höra mig för, kan återkomma med svar. Det enda jag vet säkert är att man måste byta främre batterilocket för att Agm-batteriet tar mer plats.
Oj, då är ditt batteri inte så gammalt. Tycker de borde hålla längre än ett år. Har du satt minus mot chassit när du har laddat? Annars kan du ju försöka nollställa batteriövervakningen (om du inte har gjort det) genom att dra ut två-stiftskontakten som sitter på minuspolen och sedan låta den stå så ett par minuter. Hör gärna av dig om du sätter i nytt batteri så får vi höra hur det gick :-)

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]