Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
PFAD konkurrerar inte särskilt mycket med livsmedelsproduktion då det är en restprodukt från palmoljetillverkningen.
Däremot kan man kanske tycka att den gör mer nytta i tvålar, ljus och som djurfoder än att tankas i en bil. Tar vi bort PFAD där skall den ju ersättas med något annat.
Användarvisningsbild
av kalhygge
Håller med om att det är vääldigt lågt fokus på denna frågan - att dels kunna minska fossil förrbränning, men även att vi hemma i Sweden kan framställa HVO ur tex skogsbränsle etc.
Det är bara en pris samt skattefråga.
Många kör med HVO100 i entreprenad maskiner i jord o skogsbruk utan problem. Dock blir man missgynnad av skattesystem, som ger 1,70kr litern återbetalning på energiskatt i vanlig fuldiesel, men såklart inget på HVO - den har ju ingen energiskatt på sej.

Alltså kan jag köra min traktor VolvoBM 810 (garantin gick ut 1976 på den) på fossilfri HVO och även frugans XC90 2006 går bra på det, men min nya XC90 åker på fuldiesel!!! :mad:
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Alltid samma gamla argument. Om inte biobränslet räcker till hela världen kan ingen köra på det och finns det en risk att någon ingrediens skulle kunna ha en skadlig påverkan går det bort. Vi skulle kunna producera HVO för svenska behovet, utan palmolja, och sänka utsläppen från svenska dieselbilar. Det handlar bara om att försöka uppfylla vad sverige lovat.
Många åkerier kör redan på HVO.
Användarvisningsbild
av snepo
Derank skrev: tis 15 jan 2019, 06:49 Alla drivmedel för något dåligt med sig, miljö och bilar går inte ihop i min värld och jag tänker därför inte på miljön överhuvudtaget när det gäller .motorfordon.

Cyckla och gå det är i min värld miljövänligt.

Så sant så

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Alla drivmedel för något dåligt med sig, miljö och bilar går inte ihop i min värld och jag tänker därför inte på miljön överhuvudtaget när det gäller .motorfordon.

Cyckla och gå det är i min värld miljövänligt.

Nej fy! Miljöbov! Speciellt om du äter oxfilé innan! ;)
Ska du cykla (eller ännu värre, gå) får du minsann åtminstone bli vegitarian! ;)
http://teslaclubsweden.se/elbil-eller-cykel/
Men om vi räknar in utsläppen som skedde när elen genererades måste vi ju även räkna in utsläppen som skedde när cyklistens mat blev till. Precis som med elen blir det olika siffror nu beroende på vad cyklisten har ätit. Framför allt om hen är vegetarian eller inte. Med bränslet oxfilé kan CO2 utsläppen som behövdes för att producera maten bli uppemot 400 gram/km. Med bränslet potatis blir ”produktionsutsläppen” däremot endast 12 gram CO2 per km. Vanlig husmanskost enligt tallriksmodellen hamnar någonstans i mitten, runt 110 gram/km. 110+18=128 gram/km mot Tesla Model S 12.8 gram/km inklusive utsläpp för svensk elmix och bilförarens utandningsluft.

En cyklist släpper alltså ut TIO GÅNGER så mycket koldioxid som en elbil!!!

Nere i Europa släpper cyklisten ut ”bara” 35% mer än en elbilist.
Tittar vi på extremfallen kan en elbilist som kör sin bil på vattenkrafts-el komma ner till 3 gram CO2 per km och en ”oxfilé-cyklist” komma upp i 400 gram CO2 per km. Har du ätit oxfilé och ger dig ut på en cykeltur släpper du ut dubbelt så mycket CO2 än om du skulle kört din elbil på 100% kolkraft!
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Så fort man diskuterar ämnet så tar det en liten stund innan folk som "derank" känner sig manade att berätta att man kan både gå och cykla. Tack för upplysningen men vi vet det.
av onemangang
Derank har ej behov eller intresse av annat än cykel tydligen. Jag älskar mtb och ibland behöver jag bilen när jag ska cykla på fräna ställen och hitta dit.
Jag är beroende av bil både i tjänst och på fritiden. Precis som flera andra uppe i norr.
HVO100 OCH EL ÄR framtiden
Användarvisningsbild
av Derank
Nä, det verkar vara svårt att förstå tydligen........

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]