Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har haft en Volvo V70, 5T-motor (bensin), 209Hk, från 2005 i drygt 1.5 år och den har fungerat fin fint med undantaget att den läcker kylarvätska. Det är lite oklart när det började, men säg för ca 1 år sedan så började jag behöva fylla på 0.5L kylarvätska per månad. Det är såklart en tråkig utgift som man bör göra något åt, men eftersom det höll sig relativt konstant kändes det som en liten läcka som skulle vara svår att hitta och därför har det skjutits på framtiden.

Nu var det 11 dagar sedan som lampan lös och vi fyllde på vätska och idag lyser den igen, det känns minst sagt oroväckande och något som inte går att skjuta på längre. Eftersom läckan rimligtvis nu är större bör den vara lättare att hitta, jag har läst på andra trådar om att man kan låta en verkstad provtrycka systemet för att identifiera läckan, är det bästa lösningen och är det någon som vet vad som är en rimlig prislapp på jobbet?

Jag kan själv ytterst lite om motorer men har en vän (boendes en skaplig bit bort) som kan vara behjälplig med eventuellt slang-/packningsbyte om felkällan kan identifieras. Men som jämförelse, vad brukar en verkstad ta för byta en toppackning eller ett par slangar, förutsatt att det är ett rutinmässigt ingrepp?

Tacksam för alla svar och tips!
Toppacknigen är vääääldigt ovanligt, om den inte har överhettat.

Men du har tittat under huven efter läckan och inte funnit någon antar jag?

Annars är det ju steg1. Dvs försöka finna läckan
Steg 2 är att fundera över reparation.

Vanligaste ställena är vattenpumpen, kylargavlarna, läckande expkärl,oljekylaren eller värmeelementet.
Får du kylvätska i oljan (oljan blir då grå) är vanligaste läckan oljekylaren på oljetrågets baksida.

Topplockspacknigen är riktigt ovanligt, som sagt.
volvofantast skrev: fre 04 jan 2019, 16:23 Och den läcker inte vid vatten pumpen?
Jag är som sagt väldigt okunnig kring motorer men fick tipset av vännen att lägga ut byggpapp under motorn (står i ett varmgarage) och låta den stå i ett dygn för att se var det blir fuktigt. Det blev två lite större fläckar på pappet, så jag tog bilder och mätte upp med tumstock var på motorn i förhållande till pappen som droppet skedde och visade vännen. Precis som du är inne på så sade han att det med stor sannolikhet är vattenpumpen.

Nästa huvudbry blir ju då, ska jag passa på att byta kamrem när jag ändå (förmodligen) måste byta vattenpump?
EDIT: Bilen har gått 27000 mil och haft ett tidigare kamremsbyte (om man ska tro på anteckningen i serviceboken).
Senast redigerad av 2 Johan555, redigerad totalt 0 gång.
Självklart ska du byta remmen och spännrullar med vattenpumpen.
Annat vore stolligt.

Samt noga se över alla packboxar för motoroljan.
Jag instämmer med övriga:
1. Självklart sätter du inte tillbaka den gamla kamremmen om du byter vattenpump.
2. Provtryck. (Det räcker med en cykelpump med manometer och lite uppfinningsrikedom för att göra en enklare provtryckning.)
Slangen in genom torpedväggen kan paja ibland. inte själva slangen i sig men plastkopplingen kan "spricka" . Hade det problemet på min,och det blev till att byta till en ny med den "nyare" kopplingen. kostade typ en 500;. på volvo om jag inte minns fel.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det