Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#129192
Hej alla glada!

Jag heter Stefan och har en nystartad verksamhet som är speciellt inriktad på renovering av automatväxellådor.
Jag har jobbat mycket med volvo s80,s60,850,s70,v70 mf.

Det är mycket ofta som andra skrivit att oljan ställer till det i växellådorna.
Både för hög temperatur och en del maskinfel är vanliga.
Håller ochså med om att det går att rädda en hel del om oljan är fräch.

Några exempel!

Ni ni som på 4T65E (volvo s80 mf) får felkod P0756 "Shift Solenoid B Performance or Stuck Off/2-3 Shift Solenoid Valve Performance.
Kan oftast glömma allt vad ventiler och elfel att göra.
Det är spelet i kopplingen till 2-3an som är för stort ofta pga en trycksolenoid som är dålig.
Styrenheten sätter då dessa felkoder.
(detta är mycket vanligt på de lådorna)

Ni som har AW50-42 eller 55-50 (850,s70,v70) kan oroa er för kopplingen direct clutch vars trumma spricker och förlorar tryck vid högre temperaturer.
då ni kan få liknande symptom som ni beskriver.

Men givetvis kan det vara andra fel som visas vid en felsökning.

Jag hjälper gärna till vid både renoveringar eller frågor här på forumet.

Mvh Stefan
#129195
AutoTransmission skrev:Hej alla glada!

Jag heter Stefan och har en nystartad verksamhet som är speciellt inriktad på renovering av automatväxellådor.
Jag har jobbat mycket med volvo s80,s60,850,s70,v70 mf.

Det är mycket ofta som andra skrivit att oljan ställer till det i växellådorna.
Både för hög temperatur och en del maskinfel är vanliga.
Håller ochså med om att det går att rädda en hel del om oljan är fräch.

Några exempel!

Ni ni som på 4T65E (volvo s80 mf) får felkod P0756 "Shift Solenoid B Performance or Stuck Off/2-3 Shift Solenoid Valve Performance.
Kan oftast glömma allt vad ventiler och elfel att göra.
Det är spelet i kopplingen till 2-3an som är för stort ofta pga en trycksolenoid som är dålig.
Styrenheten sätter då dessa felkoder.
(detta är mycket vanligt på de lådorna)

Ni som har AW50-42 eller 55-50 (850,s70,v70) kan oroa er för kopplingen direct clutch vars trumma spricker och förlorar tryck vid högre temperaturer.
då ni kan få liknande symptom som ni beskriver.

Men givetvis kan det vara andra fel som visas vid en felsökning.

Jag hjälper gärna till vid både renoveringar eller frågor här på forumet.

Mvh Stefan
Tack Stefan och välkommen till Forumet.

Härligt med kompetens och inte bara gissningslek :D
av smärgel
#129201
En fråga till Stefan eller om någon annan har erfarenhet:

Har du testat Lubegards additiv som nämns tidigare i inlägget? Är det värt att satsa på?
av AutoTransmission
#129207
Hej det har hänt att jag använder Lubeguard´s sortment.
Då främst Lube & Loosen som är en vanlig rostolja.

Men dem har ochså tillsatser till växellådsoljan som kan hjälpa till vid enklare läckage och konverter oljud.
Den ska ochså vara bra till kopplingarna och de hårda delarna.
Men som sagt det beror villken man väljer och om det hjälper till vid era problem törs jag inte svara på.
.
Det är en bra produkt men ni har med stor sannorlikhet ett "bakomliggande" fel som orsakar det ni upplever.

Titta på eran olja ser den ut som oblandad saft så kan det mycket väl hjälpa med en tillsats eller TCM uppgradering.
Är den det minsta mörk eller bränd kan ni glömma allt vad Lubegards heter.
Det är min uppfattning Lycka till.
av smärgel
#129229
Jag har själv inga problem med lådan, den växlar mjukt osv. Tanken är att om man kan göra något för att vara snäll emot den och får den att vara längre? Jag tycker att man hör lite väl många skräckhistorier ibland om rasade lådor.
av AutoTransmission
#129244
Jag har lokal i Vingåker (södermanland).
Ett bra sätt att förlänga livstiden på växellådan är oljebyten och en extra oljekylare.
På 4t65e (s80)mf kan man ochså byta oljefilter som sitter i tråget på växellådan.
På 55-50sn och 50-42le (850,s70,v70)mf sitter oljefiltret inbyggt i lådan och den mäste därför demonteras och klyvas.

/stefan
av Kena
#129268
Hejsan Stefan!
Och välkommen hit, du lär få fullt upp me frågor. Dock ej av mej har svår allergi för automatlådor, men visst skulle de hålla lika länge som manuella skulle även jag köpa en och kunna sova gott vid ratten.
#129362
AutoTransmission skrev:Hej alla glada!

Jag heter Stefan och har en nystartad verksamhet som är speciellt inriktad på renovering av automatväxellådor.
Jag har jobbat mycket med volvo s80,s60,850,s70,v70 mf.

Det är mycket ofta som andra skrivit att oljan ställer till det i växellådorna.
Både för hög temperatur och en del maskinfel är vanliga.
Håller ochså med om att det går att rädda en hel del om oljan är fräch.

Några exempel!

Ni ni som på 4T65E (volvo s80 mf) får felkod P0756 "Shift Solenoid B Performance or Stuck Off/2-3 Shift Solenoid Valve Performance.
Kan oftast glömma allt vad ventiler och elfel att göra.
Det är spelet i kopplingen till 2-3an som är för stort ofta pga en trycksolenoid som är dålig.
Styrenheten sätter då dessa felkoder.
(detta är mycket vanligt på de lådorna)

Ni som har AW50-42 eller 55-50 (850,s70,v70) kan oroa er för kopplingen direct clutch vars trumma spricker och förlorar tryck vid högre temperaturer.
då ni kan få liknande symptom som ni beskriver.

Men givetvis kan det vara andra fel som visas vid en felsökning.

Jag hjälper gärna till vid både renoveringar eller frågor här på forumet.

Mvh Stefan
Kul med en växellåds maestro här!

jag undrar lite om reparationer som görs av renoverar firmor
görs det några större förbättringar typ som jag läser på denna hemsida

http://www.transmissioncenter.net/alto_2.htm

samt lite allmänna problem info

http://www.tripleedgeperformance.com/4T ... n_Info.php

det finns tydligen lite fix att göra på en 4T65E låda om man vill...

eller är det bara rena "byt det som är trasigt o snabbt slå igen luckan" rep.
det hänger kanske mest på hur snål man är som bilägare/kund :D
#129390
Hej Totte_T6!

jag gör förbättringar och uppdateringar i växellådorna vid renovering.
Exempelvis finns det ombyggnadssatser till kopplingen mellan 2-3 på 4t65e lådan som eliminerar glappet i den.

Man kan byta allt vid renovering men man kan ochså (budget) byta det som är trasigt och serva den,beror helt på plånbok och skick på växellådan.

/stefan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12

V70 2012. Var ansluter man bäst en kabel perm[…]

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]