Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Rådlös skrev: ons 09 jan 2019, 21:50 Det ser ut som den andra bilden. Den med den stora runda "linsen"! Det är "linslampan som "är trött". Alltså xenonljuset.
Och sidomarkeringsljusen lyser. Jag kollade extra för att inte förväxla med blinkljuset.
I mitten, mellan den här linslampan och helljuset sitter en "rak smal" lampa. Vad är det för lampa? Varselljus?
Precis, det är varsel/parkeringsljuset.
Beställ och montera två nya xenonlampor så blir det som nytt och ni kommer se betydligt bättre vid färd under dygnets mörka timmar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Varselljus finns inte i den här insatsen. På de bilar som har varselljus sitter det längre ner, i de insatser som tidigare innehöll dimstrålkastarna.
Lampan mellan strålkastarna är parkeringsljus, inget annat.
av Rådlös
I dag tändes "trasig lampa" beskedet och den är svart numera. Men jag hann beställa tid på en verkstad för byte till nya lampor. Jag får komma dit redan i morgon fredag 10 januari, på förmiddagen. Jag fick veta att byta lampor är ganska enkelt gjort, men dom skall justeras in så det är läge för en verkstad. Dessutom berättade verkstadsägaren att han hade mött mig i trafiken för några dagar sedan och han såg att den ena lampan lyste "rött". Jag tyckte det var grön-blått, men det kvittar. Nu är lampan svart och lyser inte alls.
Då kan vi lägga till som en erfarenhet att när Xenonlampor börjar lysa i olika färger som en neonskylt, då är det dags att byta ut dom. Detta blir som en förvarning att "glödtrådsvakten" kommer att larma några dagar senare om man inte byter i tid.
Jag tackar för ert engagemang och kunskaper i tråden!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte upptäckt något behov av någon justering när jag har bytt. Den nya har lyst i samma höjdläge som den gamla.
Kan det förekomma Xenonlampor som har så stora formavvikelser att man måste kompensera för det?
Användarvisningsbild
av Steffe3
apersson850 skrev:Jag har inte upptäckt något behov av någon justering när jag har bytt. Den nya har lyst i samma höjdläge som den gamla.
Kan det förekomma Xenonlampor som har så stora formavvikelser att man måste kompensera för det?
Det ska tydligen vara möjligt att montera dom fel i alla fall, fråga mig inte hur dock, eftersom det är knappt att man får dit haken när den är rätt monterad Bild

Däremot är det ju inget man skulle ändra kalibreringen för.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, jag begriper inte heller riktigt vad de syftar på. Nu är jag väl inte "normal" i det här avseendet, med min bakgrund, men jag tyckte det var en enkel operation att byta Xenonlampa.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur blev det efter lampbytet? Antar att det blev "en viss skillnad"... :-)
av Rådlös
Jo då! Det lyser vitt och bra. Vi såg ett flertal rådjur i dikeskanterna och skogsbrynen när vi körde hem på fredagskvällen. Flera än vad jag brukar se på samma vägsträcka.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
apersson850 skrev: ons 09 jan 2019, 21:25 Har du kollat att de orange sidomarkeringsljusen lyser? De är alltid tända och inte övervakade, så de kan slockna i tysthet.
Är du helt säker på det?

För på min V70 2.5FT MY11 så har jag övervakning på dom orangea sidomarkeringsljusen, men inte på dom vita p-ljusen.
Jag får upp "Glödlampsfel, positionsljus" när en av dom orangea slocknar.

Eller är det beroende av vilken årsmodell man har?

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]