- sön 13 jan 2019, 00:09
Tompamannen skrev:Nu missförstod du mig nog Cotag! Jag anser självklart inte att detta är normal förslitning, absolut inte. Jag ville få fram att ingen kan ju kräva att man likt mig eller dig eller nån annan för den delen som läser här på forumet att man ska detaljgranska alla bilmodeller innan köp. Vi som har ett djupare intresse googlar ju naturligtvis innan köp och undviker på så sätt vissa ”minor”. Men 99,9% av alla bilköpare lägger nog inte 5 minuter av sin tid att hitta typfel eller liknande på en bilmodell dom är intresserade av. Så när denna typ av fel inträffar så kan ju knappast ett försäkringsbolag rycka på axlarna och påpeka att du som kund skulle haft kännedom om att denna modell var behäftad med denna typen av fel om inte tillverkaren tar det på goodwill. Man kan som försäkringsbolag inte ställa orimliga krav på undersökningsplikt hos sina kunder. Det var detta jag försökte förmedla.
Som exemplet med min bil med ac’n. Att detta var en svaghet på min modell skulle jag aldrig fått reda på om jag inte prenumererat på AM&S och läst deras begagnatguide. Skulle försäkringsbolaget kommit med något i stil med att ”detta är ett typfel på din bilmodell så du får ingen ersättning”, ja då hade dom nog snart varit helt utan kunder. Det finns nog ingen domstol i världen som skulle godkänna det som skäl för utebliven ersättning då man som kund inte kan krävas veta sånt som baseras på undersökningar och statistik. Det hade varit befängt.
För min del handlar det om att Volvo ska ta sitt ansvar. När alla garantier är slut, som i detta fall med ett riktigt typfel, tycker jag det är fel att försäkringsbolaget ska ta kostnaden. Då är det tillverkaren som måste ta kostnaden. Jag har "tur" att detta redan hänt på min bil nu, och inte som Cotag efter tre år.
Se på VW som duckar under sina problem. Försäkringsbolagen kräver att VW ska ta kostnaderna. Nu vet jag inte hur den diskussionen gick, eller går.
Kan mycket väl bli att försäkringsbolagen tvingar Volvo att ta kostnaden, även efter tre år. Det tycker jag faktiskt vore det rätta. Sådana fel kommer tillbaka i försäkringspremierna.
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh