Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acer84
#1290071
Har en V70 2.0 årsm 1998

För två dagar sedan dog den under körning strax efter att bilen startats. Fick efter några startförsök igång bilen och lyckades köra hem utan problem. När jag prövade att starta den igår startar den men dör på direkten. Samma sak trots många försök, ibland går den 3-4 sek ibland dör den direkten. Det går inte att ge mer gas utan den bluddrar till o dör för snabbt.

Läste på olika forum om liknande problem, det mesta tyder på att antennringen skulle bytas.

Ringde volvo igår o dem fick hem den idag, bytte men fortfarande samma sak. Batteriet är i bra kondition men efter många startförsök så började strömmen sina i batteriet så jag satte det på underhållsladdning och prövade starta efter 1 h. Nu startade den och gick fint i ca 10 sek sen dog den och påföljande startförsök resulterade i att den startar och dör på direkten.

Har lyssnat på bränslepumpen när tändningen slås på och det karakteristiska ljudet från bränslepumpen hörs så jag tror att den är ok.

Vad kan det vara? Varför går den bättre när batteriet har laddats?
av MickeM
#1290126
Frågan är om pumpen fortsätter gå. Kamaxelsensorn ska ge signal om att motorn roterar, så pumpen fortsätter gå.
Annars går den bara de första sekunderna.

Är det tryck kvar i fuelrailen efter att den stannat?
av acer84
#1291605
Liten uppdatering:

Bilen har varit på en mekonomenverkstad för felsökning. Resultat= inga felkoder. De provade att spruta in startgas och fick den till att gå en liten stund men så fort dem slutar med startgasen så dör den. Med andra ord så verkar bränslepumpen fungera, startspärren kan räknas bort. På årsm 99 och framåt satt ett elektroniskt gasspjäll som strulade mkt men det här är en 98 och har således inte det nya systemet. Enligt verkstaden är det troligtvis styrboxen som är fel. Tydligen kan bara ny styrbox installeras och kodas in på volvo verkstaden. Går inte heller att montera dit en begagnad styrbox då dem är kodade till den bil de sitter i. Någon som kan verifiera detta?
av Rådlös
#1291757
Jag skulle "vända på" ditt resonemang med startgasen. Motorn går så länge den får startgas. Men när gasen tar slut så stannar motorn. I min värld har du ingen fungerande bränsletillförsel. Hade du haft det så skulle motorn fortsätta att gå.
Startgas är ju en färdigblandad bränsle/luftblandning och det går motorn bra (i alla fall provisoriskt) på. Om din pump fungerar så skulle den ju pumpa fram bränsle till insprutarna och dom skulle "duscha in" bränslet i förbränningsrummet.
Men har du nu kopplat in en verkstad på detta så låt dom göra det dom har kommit fram till. Är det dom som säger att pumpen jobbar? Man kan säkert tvångsstyra en bränslepump bara för att se om den lever, men den får ju sina normala styrkommandon från bilens styrdator.
av MickeM
#1291761
Stopp nu!
Om det är startgasen som får den att gå, är det ju bränslet som saknas. Uppenbart så.
Så det är verkligen inget tecken på att bränslepumpen fungerar.
Tvärsom.

Undrar också om inte en 1998 med Fenix system kan byta box okodat, bara den är från en identiskt utrustad bil.
Samma motor och växellåda.
Men inte 100%

Nästa fråga
Vad kollade dom felkoder med.
En 1998 10v 2,0 har Fenix styrsystem, och den kollas inte med OBDscanner, utan med en diod kopplad till OBD2uttaget invid handbromsen som binkar i en kod.
Jag tror Delphi klarar Fenix's flash-koder, men det är det enda programmet vad jag vet.

En 2,0 1998 är så o-avancerad så sannolikt finns inga koder, men bränsle får den ju inte.
Talar emot styrbox tycker jag.


Bränslepumpen
Bränslepumpreläet
Startspärren (stoppar INTE en bil som redan går)
Eller ev styrboxen. (Osannolikt)

Man kan ju lätt som en plätt tvångsköra bränslepumpen från ett annat bilbatteri, eller med långa kablar från batteriet.....
Men spridarna kan ju vägra öppna. Dom kan man lyssna på, för det hörs när dom klickar.
av Lucif3r
#1291763
Bilen får inget bränsle, inget snack om den saken, precis som Rådlös säger. Varför den inte får bränsle kan man sia hur länge som helst om. Riktig felsökning krävs.
Pumpen går enkelt att tvångstarta, bara bygla reläet.

Boxen är kodad till bilen, ja... På sätt och vis... Det är startspärren som är kodad till boxen.(edit re. mickes inlägg ovan: man kan alltså inte byta boxen på fenix heller)
Det är rätt långsökt att boxen skulle vara problemet, med tanke på hur mycket annat bränsletillförsel-relaterade saker som kan och kommer bråka långt innan boxen, förutsatt att ingen har varit inne i boxen och t ex lött dit en sockel lite halv-kasst så chippet glappar.

Sen brukar universalsverkstäder, som jag räknar mekonomen som, ha rätt stora problem att läsa koder ur volvo 96-98, detta då det använder ett "hemmapulat" protokoll och går inte läsa med universalsläsare eller VIDA(som används på volvo 99+). Motorkoder kan i vissa fall tas ut, men saker såsom startspärr, abs, ecc osv osv är bara att glömma. T om vissa volvo-verkstäder har problem ibland.
av CaLu
#1292053
Jag har haft liknande problem med min V70 -00 under många år. Problemet kommer och går och jag har frågat på olika verkstäder som kikat på det , utan att ha fått några tydliga svar. Någon försökte åtgärda för flera år sedan, men problemet har återkommit efter ett tag. Någon har pratat om startspärrar, nycklar och någon antennring och diverse annat, minns inte riktigt eftersom det pågått under så lång tid. Det sjuka är nu, att om jag tar ur nyckeln, vrider i rattlåset, så startar den sedan utan problem i nio fall av tio. Har inte lämnat in bilen för att verkligen åtgärda detta nu på senare tid, då jag tror att det skulle kosta mer än bilen är värd och jag fått igång den ändå efter mer eller mindre stök. Har några gånger varit på väg att ge upp och bogsera till verkstad/tipp. Tills jag upptäckte rattlåset...
av acer84
#1292057
Nu är det löst!

Lånade ett bränslepumprelä från en annan V70 av samma årsm och nu startar den o går lika fint som tidigare.

Skönt att det fanns en enkel lösning på problemet. Märkligt att inte den aktuella verkstaden kollade detta, hade varit enkelt att checka av relät för dem.

Stort tack för alls tips!
av MickeM
#1292073
Många bilmekaniker idag (unga nyutbildade i synnerhet) klarar knappt gammeldags felsökning.
Datorn måste peka ut vilken elkomponent som ska bytas.

Jag är inte rådlös. Tyvärr.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1292119
Skönt att det löste sig. Att bränslepumprelät ger sig efter många års trogen tjänst händer ibland på de här bilarna, ett standardfel kan man säga.. Märkligt att inte verkstäder/mekaniker har bättre koll på vanliga/enkla fel på dessa äldre Volvobilar som det fortfarande rullar ett antal av på vägarna. :-o :-/ Känns som kunskapen är på en låg nivå nu för tiden, även på auktoriserade Volvoverkstäder.
945 vs 965

Den blir helt klart kvar som original! [emoji4] F[…]

V60 vs V70 2016

Äldre barn åker aldrig med så oft[…]

Vart köpte du repationssatsen? Min reparat&[…]

JR11 fälgar på en volvo v70

Det går 8.5 runt om kolla bilden från […]