Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har nyligen införskaffat en S80 2,4 170hk från 2002 som från fabrik har automatisk nivåreglering och lågt sportchassi.
Fjädrarna fram ser ut att vara orginal då de är rostiga och har tappat mestadels av lacken. Nu till problemet, bilen ser väldigt låg ut fram, jag antar att fjädrarna mattats av och sjunkt ihop. Bak står den ståtligt, troligtvis med hjälp av den automatiska nivåregleringen. Jag tänker att det snart måste bytas fjädrar fram åt minstonde men det verkar inte helt lätt att hitta nya till de bilar med lågt sportchassi. Är det någon som vet om det blir problem att tex köpa kompletta fjäderben från skroten från en bil som inte haft lågt sportchassi? Såklart måste ju en hjulinställning göras efteråt men kommer bilen vara konstig att köra på något sätt efter?

Jag har tänkt jämföra koderna för fjädrar/dämpare på min bil med de på skroten men misstänker att ingen av dem har lågt sportchassi. Här kan koderna utläsas av typkoden på bilen: https://www.ipdusa.com/techtips/10015/w ... it-tell-me
Tack för svar, jo jag är medveten om att de också kan vara utslitna men tänkte ju såklart inte byta till ett par som ser lika illa ut som mina. Många har ju säkert bytt sina fjädrar/fjäderben efter 17år, innan de hamnade på skroten. Min fråga var mer om standard fjädrar eller standard fjädrar med standard fjäderben fram går att använda utan probelm på min bil med lågt sportchassi.
Lagt till en bild på hur det ser ut på Lesjöfors sida när jag knappat in mitt regnummer. Står inget om sport chassi men fjädern frma de säljer har OE-nummer 9492227
Är det någon som vet vad fjädern fram till min bil med lågt sportchassi har för nummer?
Bilagor
lesofors.jpg
lesofors.jpg (49.28 KiB) Visad 290 gånger

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]