Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har dålig värme i min kupé, har jag tempen på 25grader o lite fläkt blåser det varmt men vrider jag på mer fläkt eller värme så blåser det kallt efter ca 2minuter. Misstänkte först termostaten om motorn inte Gick upp i temp men koppla upp bilen med datorn och tempen ligger mellan 88-94grader (med extravärmare) vilket jag anser är normalt. Och att termostaten då bör fungera? Så vart hade ni börjat? Känns tråkigt att byta termostaten om felet inte ligger där . :-( Tack på förhand
Senast redigerad av 1 Rayz, redigerad totalt 0 gånger.
Man kan börja med att spola det eller att testa med rensmedel som gör rent elementet,men du måste byta kylarvätska när du kört med det,vet inte hur det är att byta det på den modellen ,men det är nog inte helt enkelt
Får du upp tempen till normal även utan extravärmaren ? Har en 2.4 D 2010, som för ett par år sedan hade liknande problem. Bilia testade och hävdade att motorn nådde normal arbetstemperatur, bilen stillastående ! Kontaktade en Mekonomenverkstad som jag har förtroende för. De bytte termostat och det löste problemet.
Delfi: står den still på tomgång så når den inte mer än 65 grader utan värmaren vid 3minus. Men räck ur kontakten ur fläkten på kylaren och fick upp motortempen till 100 (med värmare) men fortfarande samma problem i kupén. Mäter ja med laser på övre kylarslangen som går in i kylaren så har jag 70grader på den och på nedre 10grader öppnar ens termostaten då? (När motorn är 94grader detta efter 2mils körning med värmare )
Hur testar jag om termostaten är boven? Pappskiva framför kylaren? Är det inget fel på värmeelement så bör det väl bli varmt? Men jag har haft den på 100 grader motor temp men övre kylarslangen var ju inte jätte varm då
Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]

Felparkering...

Eh va?! TS har ju exempelvis förlorat b&arin[…]

Är en normal laddning ,har det på v60 D[…]