Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Y62
Goddag, jag har en teori om flödet på oljan i automatlådan som ni kunniga kan få dementera eller bekräfta. Det är en 1996 945 fulltryck.
Jag tror att oljan i lådan går till kylaren efter att ha gjort allt jobb i lådan men hittar inte det stensäkert i manualen. Grundar det på att det bara borde vara så eftersom lådan borde funka även om kylaren är igensatt. I manualen står det hur man rengör den så jag tänker att det borde vara så.
Min teori är alltså att oljan sugs ur tråget, jobbar i lådan och trycks igenom kylaren genom det övre röret på väg tillbaka till tråget. Har jag rätt?
Användarvisningsbild
av Y62
Se där, det enda jag trodde jag visste... Men vad tror ni om resterande?
Användarvisningsbild
av Y62
White skrev: ons 09 jan 2019, 10:27 Oljan sugs upp av tråget via en nätsil på undersidan av ventilhuset, sedan går oljan genom lådan in i kylaren och sist ner i tråget.
Tack!
Så långt stämmer det jag trodde. Jag tror också att det är en överströmmare ifall det blir stopp i kylaren, stämmer det?

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]