Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagge310
Jag fick denna info från en Volvo verkstad. Beroende på vilken programvara bilen redan har så är det olika antal delar i mjukvaran vi pratar om som ska laddas ned. Varje mjukvarudel kostar 500kr/st bara för själva mjukvaran. Sen tar de betalt för arbetstiden totalt vilket inkluderar: hämta bilen på parkeringen utanför och köra in bilen i verkstadslokalen+inkoppling av utrustning+laddtid av mjukvara+koppla ur utrustning+köra ut bilen och parkera den utanför verkstadslokalen. Tiden per mjukvara varierar och därmed också kostnaden.

Till er som köpt och betalat kan det ju vara intressant att höra vilka delar i uppgraderingen ni köpte och vad ni hade innan?

Jag skulle få två delar till min då jag hade resten redan(Intellisafe surround 2017 tillverkad dec2016), de två delarna var styrhjälp tillbaka i högerfilen om jag fick möte i samma fil som jag körde (om jag tex skulle råka styra över i vänster körfält) och den andra delen var bromshjälp om jag mötte någon i samma fil som jag körde.
Dessa två delar skulle kosta mig totalt 2795kr enligt den förklaring jag skrivit ovan. Timpenning hos olika Volvo verkstäder varierar kraftigt och den kan kan skilja mer än dubbelt i timmen beroende på geografiska läget. Hörde mellan 900-1800kr/Tim.

Därför intressant att veta vad ni som betalade 700kr egentligen fick för programvara då den förklaring jag fick inte verkar matcha alls mot den låga kostnaden. Eller så är prissättningen helt konstig som vi redan konstaterat i tråden.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Användarvisningsbild
av andreas 80
Prissättningen skiljer väldigt helt enkelt.
Jag som har en -16 saknade samtliga system.

Det var 2 delar / mjukvaror som kostade 250 styck. Sedan själva jobbet ca 400.

(Detta dock på Volvobil vilket kanske inte är en fullt representativ verkstad då den riktar sig till Volvoanställda eller kopplade bolag) men andra har fått liknande pris när man ringer runt.
av Hagge310
andreas 80 skrev:Prissättningen skiljer väldigt helt enkelt.
Jag som har en -16 saknade samtliga system.

Det var 2 delar / mjukvaror som kostade 250 styck. Sedan själva jobbet ca 400.

(Detta dock på Volvobil vilket kanske inte är en fullt representativ verkstad då den riktar sig till Volvoanställda eller kopplade bolag) men andra har fått liknande pris när man ringer runt.
Hej Andreas, intressant!! Om du saknade samtliga system hur kom det sig att du bara behövde 2 delar? Det är 4 delar bara i denna intellisafe uppgraderingen vad jag kan se.
Vilka delar i mjukvaran fick du?

av AndS
Beror väl också på om det görs i samband med service, då står ju bilen redan i verkstan och är uppkopplad utifrån att det ska göras andra uppdateringar enligt Volvos serviceprogram.
I princip inga extrakostnader för arbete vid service. Och Volvos serviceprogram är väl minst en service/år för de flesta modellerna så det är väl få som åker in enbart för någon extra uppgradering.
Tiden bör räcka till för att uppdatera/uppgradera under service annars ger jag inte mycket för deras system i bilarna och på verkstad.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hagge310 skrev:Hej Andreas, intressant!! Om du saknade samtliga system hur kom det sig att du bara behövde 2 delar? Det är 4 delar bara i denna intellisafe uppgraderingen vad jag kan se.
Vilka delar i mjukvaran fick du?

viewtopic.php?p=1287369#p1287369

Det är 1 eller 2 mjukvarupaket som behövs.
Någon annan i tråden fick enbart den mjukvara som heter CMS om jag minns rätt, medans jag behövde båda.

Användarvisningsbild
av Frippefräs
razorfish skrev: tor 13 dec 2018, 21:05 Här står lite mer utförligt om Intellisafe i 90-serien:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/231059

Den är från i juni i år men tar upp en del kring de fyra funktioner som nämns i uppdateringen. Det finns även en äldre variant, från mars 2017, där det står lite om vad som ingår i vilka versioner av Intellisafe (Assist/Surround) och för olika modeller:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/205101

Kan vara intressant läsning, tänkte jag.
Även Intellisafe-foldern från maj 2018 säger att alla delar ligger med för V90.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/224409

I enlighet med att också tillbehörslistan endast listar upp till MY18 borde alla vi som har en MY19 kunna slappna av åtminstone.

Det står även i foldern att endast V60 har braking för Cross Traffic Alert för de som undrade om det i tråden.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 37

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]