Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min V70 -08 (som jag hämtade ut ny i maj det året) byttes batteriet vid årsskiftet samma år för att att värmaren varit igång för mycket och på så vis dödat batteriet.
Fick nytt batteri på garantin och de uppdaterade även mjukvaran till värmaren så att den skulle bryta tidigare än innan vid för låg spänning.
Så med fel hantering går det utan vidare att döda ett nytt batteri på mycket kort tid..

En annan viktig sak att ha i åtanke är att det inte går att mäta spänningen på batteriet direkt efter att laddaren kopplats bort och få en vettig avläsning. Man behöver ge det en timme eller två så spänningen hinner att "landa".
När ett batteri blir sulfaterat så tar det inte emot energi som den ska, därav så kan det bli att laddaren blir lite lurad att tro att batteriet är fullt.
Ctek har en avsulfateringsmode som brukar fungera bra till bråkiga batterier.
Det som gäller är att ladda med låg ström länge, då lossnar sulfatet från plattorna.
Färdigladdat på 13,7 V och jag påstår att du kan stryka ordet "kanske" i meningen om att se dig om efter ett nytt batteri. Köp och byt innan du blir stående.
När du byter batteri, tänk på att stänga av bilen, ta bort nyckeln, lås dörren och låt den stå i minst fem minuter innan du börjar lossa minuspolen.
Då hinner alla styrsystem spara det de ska innan det blir strömlöst, och du slipper alla problem med det.
peckapecan skrev: lör 05 jan 2019, 02:04 När ett batteri blir sulfaterat så tar det inte emot energi som den ska, därav så kan det bli att laddaren blir lite lurad att tro att batteriet är fullt.
Ctek har en avsulfateringsmode som brukar fungera bra till bråkiga batterier.
Det som gäller är att ladda med låg ström länge, då lossnar sulfatet från plattorna.
Är det rekond läget du menar? Det laddar väl inte med låg ström, tvärt om hög pulsström har jag för mig.
Det ska vara låg ström och länge, om det heter rekondläge på din laddare det vet jag dok inte.

på jobbet använder jag en 10k laddare som är ställbar på både strömstyrka och volt, då laddar man med låg ström sammtidigt som man överladdar batteriet, man trycker in 3v per cell, lite överkurs för privatbruk,men det är låg ström som gäller.
Funk skrev: tis 08 jan 2019, 08:10 C-Tek kör en kombination av pulsning och hög spänning i rekondläge, men ganska låg ström vill jag minnas..

/Thomas
Ja det stämmer jag provade på mitt batteri från 2012,ett biltema underhållsfritt som börjat bli trött.

Men jag kunde inte se någon förbättring efter att ha provat 4 gånger med recond laddning.
Enl. CTEK:

STEP 1 DESULPHATION
Detects sulphated batteries. Pulsing current and voltage, removes sulphate from the lead
plates of the battery restoring the battery capacity.

STEP 6 RECOND
Choose the Recond program to add the Recond step to the charging process. During the Recond step
voltage increases to create controlled gasing in the battery. Gasing mixes the battery acid and gives
back energy to the battery.

Finns det ngt tips hur man får igång d[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller