Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonneM
Hej.

Jag åker V70 ii med fordmotorn 2.0f, 2009 årsmodell.
Jag ställde mig på min jobbparkering nu i dagarna men nu vägrar den att starta. Det är bensin i tanken. Den tänder på startgas. Alla säkringar är hela. Ingen motorlampa lyser.

Jag har läst lite och funderar då självklart på om det kan vara bräbslepumpen, evap ventil eller relä/elektronik till bränslepumpen. Nu till mina frågor:

Sitter bränslepumpen under en lucka nånstanns på denna modell eller måste tanken tas ner!?

Tror ni det kan vara evap ventil?

Vart sitter relä till bränslepumpen?

Går denna på växelström via någon omvandlare som kanske kan strula? Var sitter den isf?

Tacksam för svar från ett grymt forum!

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du har inte bytt bränsle och kört en kortare sträcka?
Finns de som då har fått problem att stsrta bilen.
av Rådlös
Ingen förklaring till fel, men du har en DC/AC-omvandlare under vänster baksäte. Den ger en växelspänning på 170 Hz. Men den används inte till pumpen, den används till tankmätaren.

Den frågan som fjohan82 ställer är möjligen ett tänkbart spår. Du måste adaptera styrdatorn om du har bytt bränsle! Det innebär att du måste köra ett par mil eller ungefär en kvart i lugn landsvägsfart om du har bytt bränsle från E85 till bensin eller tvärtom, från bensin till E85 direkt efter att du har tankat. Detta är för att styrdatorn skall ställa in sig på det nya bränslet. Och kom ihåg: Du får inte avbryta den här körningen. Du får naturligtvis stanna vid rödljus och korsningar o.s.v. men inte stänga av motorn! Gör du det så börjar adapteringen om från noll igen när du startar. Kör du då bara korta körningar, under dom här "15 minuterna", så blir aldrig adapteringen klar och bilen kommer inte att motsvara dina förväntningar.
Om du har gjort den här adapteringen rätt, som jag har beskrivit här, så behöver du aldrig tänka på detta mer så länge du kör på samma bränsle. Och kom ihåg det gäller byte av bränsle åt båda hållen.
Vill man ha problem med en F-motor, så skall man hålla på att byta bränsle hela tiden. Vill man däremot ha en användbar funktionssäker bil, så skall man hålla sig till ett och samma bränsle alltid efter en rätt utförd adaptering.
av JonneM
Tack för svar! Nej jag har adapterat den ok. Men även om man inte gjort det borde den väl starta? Kan man nolla adapteringen på något sätt annars för att vara säker? Vet ni om man kommer åt pumpen lätt?
av Rådlös
Bränslepumpen sitter i tankarmaturen, som i sin tur sitter i tanken. Jag vågar inte säga om du kommer åt den lätt eller om man måste lyfta ner hela tanken?

[img][/
bränslepump.PNG
Add description
bränslepump.PNG (58.99 KiB) Visad 884 gånger

Texten och bilden handlar om en 1,8F-motor. Men det är ju i stort sett bara cylinderborrningen i en 2.0F-motor som skiljer. Bilden har jag fått från Volvo och det är en utskrift från Vida.
Och den nedre texten ger en liten anvisning om att man troligen inte kan nolla adapteringen. I alla fall inte så som man tänker sig med vissa felkoder. (Man lyfter av minuspolen)
Som jag ser det så kan man göra en ny adaptering och då tränger styrdatorn bort allt det gamla som inte stämmer med det aktuella bränslet.
Men nu hade ju du dessvärre det problemet att du inte kunde starta motorn. Du har även gjort "startgasprovet" och det borde säga att om man har gnista på tändstiften och motorn ändå inte startar i detta läget, då är det något fel på bränsletillförseln. (Den startar på startgas men stannar så fort den gasen har tagit slut)
Jag (som inte är någon expert men kör en V70 2.0F -08 och är inne på nionde året) Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat något annat i den bilen. Så jag kan inte säga annat än att du får fortsätta att felsöka. Men du har i alla fall några (luddiga) punkter att utgå ifrån.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]