Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EchoFoxtrotXray
Hej,

Har en V70 från 2001 som jag funderar på att byta växellådsolja på. Men när jag pratar med mekanikerna på Volvo så rekommenderar de att man avstår då det kan bidra till nya problem eller avvaktar tills den börjar växla hårt eller liknande. Enligt Volvo finns där tydligen inget service-schema för automatiska växellådor. Enligt tillverkaren av min växellåda är det ca. 8 000mils intervall som gäller.

Bilen har rullat strax över 9 000mil, vad hade ni valt att göra? Volvo utför bytet med spolning.
av halvgute57
Är en liten myt att man kan få problem efter sköljning,är bättre att du sköljer nu istället,när lådan börjar"bråka"är det oftast försent.. :-)
av Andis
Ja som en redan skrivit ren lögn att lådan ska gå sönder om man byter oljan tvärt om det är då den håller samt växlar som den ska.

9000 mil är bytesintervallen på din låda så helt rätt byta nu.

Just din låda är mycket smidig att byta olja på samt spola igenom. Jag brukar själv köra spolningen genom övre slangen till kylningen av lådan. Titta på youtobe vad en spolning innebär och lite hur man gör.

10 liter olja brukar det åtgå fö komplett byte.

Tillbaka till myten om lådor som ska rasa byt på flera som oljan varit riktigt dålig i och ingen av dom har rasat. En var jag lite fundersam på den hade rullat runt 30.000 mil med endast byt olja en gång och kolsvart olja i men spola igenom den ordentligt till oljan var helt klar röd och den växla som en dröm efteråt.

Sköt sin låda med oljebyten var 9000 mil och den är näst intill oförstörbar.

Lycka till
av Dyklappen
Hur har ni hittat att bytesintervallen på automatlådan är 9000 mil, vart står det?
Jag ska köpa en V70 - 2001, kör den för närvarande för att utvärdera bilen och försöker hitta denna uppgiften.
Bilen har gått ca 30 000 mil.

Jag har kollat på en bra hemsida, som visar mycket information om alla bilar, där står det en del om olika serviceintervaller, men inte heller där står det något om oljebyte för automatväxellådan.

https://www.car.info/sv-se/volvo/v70/v7 ... 0255/specs

I instruktionsboken för bilen står det "bara" att normalt behöver inte oljan i automatlådan bytas under bilens livstid.
En bra fråga blir ju då hur lång bilens livstid är ...?
Det finns ett litet påpekande på sidan 241 ..
Citat
OBS! Under normala körförhållanden behöver växellådsoljan bytas under dess livslängd.
Vid ogynnsamma körförhållanden kan det dock vara nödvändigt, se s. 238
slut citat
På sidan 238 beskrivs bara vad ogynnsamma körförhållanden anses vara, när det gäller motorn och motoroljan.
Det står inget alls om växellådsoljan.
Så, jag är tillbaka på "ruta 1"
Och undrar vart ni har hittat bytesintervallen för automatväxellådan?

MVH.
Lasse Karlsson
Andis skrev: ons 09 jan 2019, 03:48 Ja som en redan skrivit ren lögn att lådan ska gå sönder om man byter oljan tvärt om det är då den håller samt växlar som den ska.

9000 mil är bytesintervallen på din låda så helt rätt byta nu.

Just din låda är mycket smidig att byta olja på samt spola igenom. Jag brukar själv köra spolningen genom övre slangen till kylningen av lådan. Titta på youtobe vad en spolning innebär och lite hur man gör.

10 liter olja brukar det åtgå fö komplett byte.

Tillbaka till myten om lådor som ska rasa byt på flera som oljan varit riktigt dålig i och ingen av dom har rasat. En var jag lite fundersam på den hade rullat runt 30.000 mil med endast byt olja en gång och kolsvart olja i men spola igenom den ordentligt till oljan var helt klar röd och den växla som en dröm efteråt.

Sköt sin låda med oljebyten var 9000 mil och den är näst intill oförstörbar.

Lycka till
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Aisin som tillverkat lådan anger 8000 mil enligt diverse källor på nätet.

Saab använde samma låda och angav då 12000 mil om jag inte minns helt fel.

Volvo säger att det inte behövs. Så det är rimligt att utgå från att de flesta bilar aldrig fått oljan bytt om de inte uppenbart ägts av en intresserad person som hållit efter det lilla extra.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]