Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V70 MY2016 verkar vara delvis beroende av VOC för att visa hastighete, för på en sträcka jag kört många gånger på, hade tidigare 70 innan de byggde en t-banedepå, numera är det permanent 50 den sträckan, men bilen visar 70.

Sedan, på en annan sträcka så åker man rätt så nära pendeltåget och där sitter det en svart-vit skylt som står 120 på, och då visar min bil 120 som skyltat på en 40/50-sträcka.
Under förutsättning att kameran fungerar som den ska, så är tanken att hastighetsinformationen kommer från skyltar som bilen ser, avkodar och visar i instrumentet.
Äldre bilar, som min, har inte den funktionen, utan plockar istället hastighetsinformationen från kartan. Då blir den inte bättre än vad kartan är uppdaterad till, men å andra sidan visas hastigheten även om skylten var översnöad, dold av en parkerad buss eller på annat sätt oläslig.
Volvo on Call ska inte ha ett smack med detta att göra. Volvo on Call är för övrigt numera såpass billigt att det inte är något att fundera på. Bara abonnera.

Finns det ngt tips hur man får igång d[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller