Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har i lite mer än 24 h ägt en XC70 -16 Classic och det är min första volvo med BLIS och sensus connect.
Jag upplever att BLIS beter sig konstigt, blinkar när det inte borde osv (vet att det finns trådar om det). Men en fundering jag har fått är att när man tittar i handboken för bilen och överblicksbilden som visas för My Car så visas ett gäng med större ikoner överst och i handboken är en av dessa BLIS. I min bil är det en tom ruta mellan Lane Departure Warning och Driver Alert.

Min fundering är, ska det inte vara där hos mig också? Eller ska det vara någon annan utrustning där jag saknar?

Under övriga inställningsmenyer går det att stänga av/på BLIS men även om jag togglar det där dyker det ej upp.

Se bifogat foto.

Tack på förhand!
BLIS.jpeg
BLIS.jpeg (425.28 KiB) Visad 821 gånger
Är så gott som säker på att min också ser ut så där, ska kolla när jag tar bilen imorgon om ingen annan hinner före. Jag har aldrig reflekterat över att den finns med i manualen men det gör den ju faktiskt.
Såhär ser det ut i min bil, dock en V60.
Det kanske skiljer, trots att grunden är densamma?
Du har linserna under backspeglarna för din BLIS och min upplevelse av dessa är att det räcker med vatten eller skit på linsen för att den ska larma.
Min V60 har radaravläsning som sitter innanför stötfångaren bakom bakhjulen, inte prickfritt med betydligt mer tillförlitligt.
20190105_172438-3024x2268.jpg
20190105_172438-3024x2268.jpg (349.51 KiB) Visad 795 gånger
Daviddd skrev:Är så gott som säker på att min också ser ut så där, ska kolla när jag tar bilen imorgon om ingen annan hinner före. Jag har aldrig reflekterat över att den finns med i manualen men det gör den ju faktiskt.
Ja, jag har också det tomma fältet på min Classic MY16 med kamera-Blis, och fr.o.m. nu kommer jag att störa mig lite på det :-/

För övrigt är jag betydligt mer positivt inställd till kamera-Blis än många andra i detta forum. Körde Sthlm-Nyköping-Sthlm i mörker med tätt trafik och smutsig salt/fukt som ständigt täckte rutorna och Blis fungerade helt felfritt. Är faktiskt riktigt imponerad.
Det radarbaserade fungerar inte alls när man har släp bakom. Vilket innebär att möjligheten för bakomvarande att smyga upp bakom släpet ökar.
Så nä, det är inte bara bättre för att det inte är baserat på kamera.
Jag tycker radar BLIS är riktigt bra eftersom man även får CTA som är en suverän funktion när man backar ut på parkeringar osv.
Att det inte funkar dom gångerna man har släpvagn kan jag stå ut med annars så finns väl inga nackdelar med Radar kontra Kamera BLIS:.

Har varit kontakt med Volvo supporten för att[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Finns det verkligen folk som chansar på att […]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]