Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av einareir
Tja
Har en kort fråga
Har 2012 V70 bifuel -AFV med 231hp motorn.
Kan jag tanka etanol eller är det bara gas och bensin som gäller på den?

/Einar
av Rådlös
Troligen är det bara gas och bensin som gäller för dig. Men du kan blandtanka! Upp till ca 30% etanol, som inte är detsamma som 30% E85. E85 har ju redan 15% bensin. Men du kan alltså räkna fram hur mycket som motsvarar 30% etanol och fylla efter det. Alltså ett bränsle som skulle heta E30, om det fanns något sådant?
Det vanligaste när man skall blandtanka och inte känner till hur mycket motorns styrsystem klarar att reglera luft- och bränsleblandningen för att hålla Lambda 1, för det är detta det handlar om. Hursomhelst, börja med att tanka i en så gott som tom tank 15 liter E85. Sedan fyller du upp resten av tanken med bensin. Nästa gång du tankar så fyller du i 20 liter E85 och resten bensin. Därefter blir det helt logiskt 25 liter E85 och resten bensin. Så fortsätter du hela tiden och ökar med 5 liter E85 varje gång. Och du skriver upp procenten eller sparar kvittona för varje tankning så att du har koll på blandningsprocenten.
Detta gör du för att få veta var brytpunkten ligger. Vad som är det maximala som styrdatorn klarar att reglera?
Vi tänker oss ett exempel att styrdatorn klarar upp till 50% etanol. När du har kommit till den blandningen eller lite över det, så kanske motorlampan tänds, eller motorn svarar dåligt på gaspådrag eller att den kan visa tendenser till att vara svårstartad, så har du hittat brytpunkten! Detta är ofarligt. Om det inträffar, vilket inte är självklart, så fyller du i 5 liter bensin igen i tanken. Då kommer du ner i den blandningen, 45% du hade vid förra tankningstillfället och då bilen gick bra. Och du kan hålla dig till den blandningen i fortsättningen. Och som sagt, om det inträffar att du når brytpunkten så är det ofarligt om du inte kör omkring en längre tid med lysande motorlampa eller dålig motorgång.
Dom flesta av dagens bilar, med några få undantag, klarar minst 30% etanolinblandning utan någon åtgärd i bränslesystemet. Och motsatsen finns också, eller fanns i alla fall på 80 och 90-talet. Några modeller från Renault, någon Opel och någon till kunde köra på enbart 100% E85! Alltså utan någon åtgärd i motorns bränslesystem. Det var bara att tanka och köra. Styrsystemet hade ett så brett och generöst reglerområde.
Hur vet jag detta? Jo, jag har själv kört min dåvarande Volvo 245 -92 blandtankat med 30% etanol i mer än 5000 mil eller mer än 5 år om man vill räkna så i stället. Jag gav bort den bilen till en anhörig som fortsatte samma blandtankning i ungefär 3 år eller ca 3000 mil till. Det var rosten som tog den bilen till slut. Motorn lär ha sålts som utbyte till en norsk rallybil!!!???
Med så låg inblandning som 30% etanol märker du inget av någon ökad bränsleförbrukning. Inte heller några köldstartproblem. Det är först uppåt 50% etanol som man kan märka skillnaden.
Vill man vara på den säkra sidan och alltid veta att man kan tanka 100% ren E85, så kan man konvertera (modifiera, bygga om lätt) bränslesystemet. Men då är vi inne på "nästa steg" med E85. Du kan läsa mer om detta på www.etanol.nu
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av einareir
Tack Rådlös för din förklaring på det hela. Men bra att veta att man kan bland tanka iaf. Tror inte att jag kommer köra på det! Det är inte på mycket skillnad i pris per mil eller hur?
Tack igen för ditt svar iaf
/Einar
av Rådlös
Tompan60: Du får en ryggdunk från mig. Har man information eller goda råd så skall man sprida ut det. Det är ju bl.a därför som detta forum finns.
Men jag skall tillföra lite annat om E85. Det finns en tumregel där man på ett enkelt sätt kan räkna ut om det lönar sig eller inte att köra på E85.
Tag det aktuella priset för E85. Multiplicera det med 1,3. Så länge summan blir under gällande bensinpris så är det lönsamt att köra på E85. 1.3 är den teoretiska merförbrukningen på E85 jämfört med en bensinbil med motsvarande motor. Nu förutsätter det naturligtvis att vi står på samma tankstation och räknar på E85 eller bensin med dom priserna som gäller där och då.
Men i tråden berättade jag om blandtankning också. Och min erfarenhet av 30% etanolinblandning märktes alltså inte på förbrukningssiffrorna. Min 245 höll sig på 0,85 l/mil hela tiden. I ett sådant läge blir det ju en ren vinst att späda ut bensinen med E85.
Användarvisningsbild
av snepo
Eller köra äldre bilar på mycket Etanol. Har kkört säkert 50-60 % Etanol ,sommartid i bilar. Typ Mb 280 E,350 E Saab 9-5 Aero. Vintertid mycket mindre Etanol.
av einareir
@snepo, Förlåt vännen, du får också stort tack :-D

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]