Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doraso
Hej!

Fick upp meddelandet låg batterispänning i min V70 D3 för någon vecka sen och eftersom jag kör korta sträckor så tänkte jag att jag köper en batteriladdare och laddar batteriet. Köpte en sån här:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... _BwE#tab01

Men jag får det inte att fungera alltså. Jag har läst och läst och kollat bilder men laddaren laddar bara någon timme sen säger den att batteriet är fullt, trots att den börjar på en pinne i displayen. Drar man ur batteriladdaren och sätter i den igen så börjar den ladda på en plupp igen. Jag har kopplat röd klämma på pluspolen på batteriet och svart klämma på en chassiskruv. Så tycker fan inte att jag kan gjort fel heller.

Gör jag något galet eller är felet att jag köpt en Hamron laddare och inte en CTEK?
Det är väldigt lätt att ha ihjäl ett bilbatteri. Inte nog med utebliven laddning, tiden som ett urladdad batteri är urladdat är viktig (förödande). Har ett batteri blivit urladdat så gäller det att ladda upp det igen så fort som möjligt. Vänta inte med det och resonemanget: "Det fixar jag till helgen. Jag skall ändå byta XYZ på bilen då." Den väntetiden batteriet står oladdat före helgen kan vara katastrofal för batteriet.

Nu vet vi inte om ditt batteri har fått vara med om just denna situationen, men då kan andra läsare här på forumet ta till sig detta och spara det i avdelningen för överflödigt vetande (just nu) och ta fram det när det blir aktuellt.
Det finns batteritestare av flera sorter som avslöjar vad batteriet verkligen går för. Sedan finns det också fast anslutna batteriindikatorer som visar batteriet status. Man kan t.o.m. få det i sin telefon om man vill det.
Kör du så kort och använder värmaren mycket så mår nog inte batteriet bra tyvärr.
Man kan döda ett vanligt blybatteri på väldigt kort tid om man laddar ur det och låter det vara som ovanstående skrev. Min ambo pendlar 1,5 mil med min XC70 och förra vintern gav det batteriet upp då det inte längre hjälpte att ladda det fullt på helgen så jag köpte ett 95Ah AGM på biltema och jag var ute och mätte spänningen på det förut innan jag åkte till jobbet då hon fortsätter att köra värmaren på timer och ställer klockan på avfärdstiden och inte 20 min senare som jag försöker lära henne att göra.
Fastän att kon kör 2x15 min om dagen och kör värmaren på bortåt 2x1 timma hade batteriet 12,6V när jag mätte på det och då hade jag precis öppnat förardörren för att få upp huven så den hade förbrukat ström precis innan.
En bätte bilverkstad kan hjälpa dig med att belastningsprova batteriet om du är osäker på statusen men är det skrot vill jag tipsa om biltemas AGM.
Hur långt har bilen gått ?
Mät upp lite spänningar till oss; vilospänning, spänning när laddaren är ansluten och laddar samt när du har motorn igång för generatorladdningen.
Vad är det för märke på batteriet, bytts sedan det var nytt ?
Doraso skrev:Vi har kört ca 2mil varje dag med den sen vi köpte den i maj. 1mil till jobb, 1mil hem. Har inte underhållsladdat något under den tiden. Så fort kan man väl inte pajja ett batteri?
Hur vet du exakt hur den tidigare ägaren behandlar batteriet då och inte djupurladdat det? Det är när det blir kallt som det visar sig om det är dåligt. Min bil hade gått 640mil när jag köpte den och batteriet var slut efter första vintern och fick bytas pga att det inte tog laddning, då var bilen 1,5år gammal och gått typ 1500mil.
mortimer skrev:Hur långt har bilen gått ?
Mät upp lite spänningar till oss; vilospänning, spänning när laddaren är ansluten och laddar samt när du har motorn igång för generatorladdningen.
Vad är det för märke på batteriet, bytts sedan det var nytt ?
Bilen har gått straxt över 11.000mil. Det ser ut att vara ett originalbatteri. När jag först kopplar in laddaren så säger den 12.3 V, sen när laddaren säger att batteriet är färdigtladdat efter 45min så har det gått upp till 13.7V
dannesk skrev:
Doraso skrev:Vi har kört ca 2mil varje dag med den sen vi köpte den i maj. 1mil till jobb, 1mil hem. Har inte underhållsladdat något under den tiden. Så fort kan man väl inte pajja ett batteri?
Hur vet du exakt hur den tidigare ägaren behandlar batteriet då och inte djupurladdat det? Det är när det blir kallt som det visar sig om det är dåligt. Min bil hade gått 640mil när jag köpte den och batteriet var slut efter första vintern och fick bytas pga att det inte tog laddning, då var bilen 1,5år gammal och gått typ 1500mil.
Nej det är klart, det har jag ju ingen aning om. Får kanske se mig om efter ett nytt batteri.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]