Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KajsaWarg
Abslampan lyser när man startar bilen, vilket den ju ska göra, men den slocknar inte förräns man börjar rulla. Felet kommer och går. Jag får inte upp några felkoder. Allt verkar fungera normalt, men det är satans irriterande. Tips, ide'er..?
Tack på förhand/ Kaj
av vjohnj
Kan inte nått om iCar.
Men utan fel koder så är det bara att gissa/prova sig fram med ett fel som ditt.

Var börja?
Testa hissa upp bil och snurra hjul och se om lampam reagerar på nått av hjulen, mät abs givarna, kanske nått med cluster/dim som kan spöka.
av LaRy
Mitt svar är generellt och ej Volvo-specifikt. En ABS har en egenkontroll varje gång bilen startas. En del av en sådan är att bl.a. man mäter att resistansen hos tillkopplade givare håller sig inom specificerade värden.
En metod för test är därför följande: Jämför samtliga givare genom losskoppling, de skall ha ungefär samma värden. Jag vet att exempelvis BMW ligger på ca 1 kOhm.
Nästa steg är att mäta AC med en multimeter medan hjulen i luften snurras fortast möjligt för hand. Då skall de generera en låg spänning, vanligtvis 0.5 till 1 volt. Ungefär samma för samtliga hjul. Denna test avslöjar även om kuggkransen är spräckt.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]