Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LW34
Hej!
Hade lagt denna fråga i fel årsmodells forum..

Jag har ett sjukt irriterande ljud från höger bakhjul (låter det som) Det är ett kvittrande-aktigt ljud som kommer och går. Det kan vara borta ett par dagar och sen komma för att vara där ganska mycket och sen försvinna igen. Tex från Göteborg till Malmö kom det vid Varberg och slutade vid Landskrona. Är det någon som kan tipsa om vad det kan vara? Jag har spelat in ljudet men kan inte lägga till en ljudfil här
Främre länkarmsbussningar bakvagn, skruva av plastskydden för att kunna se bussningarna, sitter en plastkåpa på varje sida med ca6-8 skruvar per sida.
På vår pärla var gummit helt borta och kvittrande skabbig ljud stod vi ut med ett bra tag.
Tyvärr sitter de så illa att bilprovningen inte ens gör ett försök att kolla på dem...
Gammal post - men vad är ”fågelkvitter”. Kanske mitt kvitter på en V70 D3 2011 kan ge hörselsinnet en insikt.

https://youtube.com/shorts/akXVr7SJECM? ... cs8z1oEiC8

Är det detta ljud?
Är hävisad ”bussning” trolig orsak?

(Det finns mycket om kvitter i form - som hänvisas till allt från AC, Bälten, Bagagenät, fläktar, etc).

Men alltså här främre bussning på bakaxeln?
Tur att mina inte låter så där "än".. hade VERKLIGEN inte stått ut med det kvittrande som konstant ligger an.. kostar cirka ~4500-5500kr inkl. hjulinställning på din närmsta volvoåf.
Eller om du tänkt göra själv funkar också men det behövs en specialverktyg(tror det ligger runt 1500-2000kr) +/ material som är cirka ~1200-1400kr + hjulinställning(600-1500kr)
Har du tur går det under 2timmar eller mindre, har du otur flera flera timmar..
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]