Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1289725
S6024t skrev: tis 01 jan 2019, 23:58 Vattenslipa 1000.2000.3000. Sen polermaskin och vanligt polermedel. Har gjort det på flera bilar
Jo, fast det hjälper kanske inte ts som har ett spräckt glas..
Användarvisningsbild
av Derank
#1289727
Libbe skrev:Uppenbart!
Att dessa Strålkastare blir "Mjölkiga och sunkiga" med tiden. -Men det finns ingen lösning i helhet? -Än att köpa nytt!? -Visst kan man Polera! Men det är ju bara en "Tillfällig " lösning. Problemet kvarstår ju? Då plasten inte klarar av värmen....... :-/ :-/
Transparant skyddsfilm/stenskottsskydd borde ju fungera .

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1289728
Om man monterar det när de är nya vill säga

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1289729
Men de har iaf en tendens att bli mjölkiga från insidan. På xc60 in syntes hologram efter 1500mil. Blir lixom diffusa ringar i plasten, svårt att förklara.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Libbe
#1289732
Derank skrev:Men de har iaf en tendens att bli mjölkiga från insidan. På xc60 in syntes hologram efter 1500mil. Blir lixom diffusa ringar i plasten, svårt att förklara.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Då är det lite som jag var inne på!!! Att plasten inte Tål värmen i lyktan!!!! "Det är nåt med plasten" som gör att det blir Dimmiga&Mjölkiga med tiden..........
Så sa ett Volvo freak idag! När vi pratades vid. Han hade haft samma problems.........Och hans Plånbok gråter inte! -Så han köpte Nya.....-Rakt av.
av MickeM
#1289764
Jag har polerat många strålkastare åt mig själv och flertalet bekanta, men ingen har haft problemet på insidan.
Inte hara Volvo, men flertalet v70, s40, xc90 osv, men faktiskt få med xenon.
men flera VW med xenon, inkl en som jag hade själv.

Nu verkar det ju vara problem på insidan på xenonutrustade Volvo enl flera inlägg här, och då blir det extra besvärligt givetvis.
Då återstår endast utbyte.


Men jag tvivlar ändå på just värme, om vi ska spekulera vidare om orsaken.
En halogen utvecklar mycket mer värme än en xenon, och "insidaproblemet" verkar ju vara främst på xenon.
Förekommer säkert på halogen också, men dom poleras oftast med mycket gott resultat.

Troligare då att det är nått med xenonljusets våglängd som bryter ner plasten....
En projektorlins skulle jag kunna tänka mig blir som ett "förstoringsglas i solen", men det är ju ingen sådan lins på Volvo av dessa årgångar.
Reflektorn är ju väldigt lika halogenstrålkastarens i utförandet.
av III
#1289771
Är det ingen som har en lös strålkastare med matthet på insidan som kan ta loss lampan och testa tejpa fast en bit trasa på en pinne och dränka i fönster puts och lirka runt lite på insidan glaset och se om det blir bättre? Kanske någon förorening som tränger in och syns?
av SnurreSprätt
#1289775
Har läst om åtskilliga teorier på både svenska och utländska forum men ingen av alla dessa har upplevts som mer än spekulationer/tankar till orsaken.
Ex: lampans kvalitet, produktionsårtal på huset (efter ett visst år blev det bättre), fukt, luft, föroreningar, värme, etc.
Några tankar som jag själv tror ligger lite närmare en-flera av orsakerna till dimmigheten på insidan är:
* Lampans kvalitet (typ ljusets våglängd).
* Fuktig/förorenad luft i huset.
* Plastens uppbyggnad som kanske ger någon form av gasbildning på insidan främst under sommartid.
* En medveten inbyggd föråldring/försämring från Volvo.
Användarvisningsbild
av Derank
#1289798
MickeM skrev:Jag har polerat många strålkastare åt mig själv och flertalet bekanta, men ingen har haft problemet på insidan.
Inte hara Volvo, men flertalet v70, s40, xc90 osv, men faktiskt få med xenon.
men flera VW med xenon, inkl en som jag hade själv.

Nu verkar det ju vara problem på insidan på xenonutrustade Volvo enl flera inlägg här, och då blir det extra besvärligt givetvis.
Då återstår endast utbyte.


Men jag tvivlar ändå på just värme, om vi ska spekulera vidare om orsaken.
En halogen utvecklar mycket mer värme än en xenon, och "insidaproblemet" verkar ju vara främst på xenon.
Förekommer säkert på halogen också, men dom poleras oftast med mycket gott resultat.

Troligare då att det är nått med xenonljusets våglängd som bryter ner plasten....
En projektorlins skulle jag kunna tänka mig blir som ett "förstoringsglas i solen", men det är ju ingen sådan lins på Volvo av dessa årgångar.
Reflektorn är ju väldigt lika halogenstrålkastarens i utförandet.
Är nästan säker på att det är projektorlinden dom gör det

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av ziggeman
#1486403
Hej, jag ville bara dela med mig om att jag upplevt samma dilemma på mina plastglas. Jag har nu en summering på "dimman", och jag vet inte vad som orsakar dilemmat, men det jag har är bilder på före behandling och efter behandling, då verkstad polerade platsglasen på bägge lamporna samt slipade dem med maskin, och resultatet blev bättre, men "dimman" finns kvar på insidan. Så jag får nog köpa nya, då jag fick nedslag före behandlingen och efteråt klarade mig, men dem sade till mig att det nog är dags för nya plastglas i framtiden.

Notis, på utsidan ovanifrån ser det ut att vara på utsidan när man kollar på glaset, men kollar man framifrån ser det ut att vara på insidan, och efter detta jobb utfört, så är det på insidan som finns kvar.

Före
https://imgur.com/czw0f2S

Efter
https://imgur.com/28Px4GE
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]