Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tag_H
Det verkar vara mkt strul med lådorna ?

Min krånglar oxå i V70´in.
När den är kall funkar den hyffsat,
när den är varm missar den växlar, smäller i växlarna, eller växlar inte alls. Bilen har bara gått 17K tycker att en låda borde hålla något längre.
nu har Motorfellampan tänts och meddelande växelåda fel Service erfodrats ploppat upp.

Felkoderna säger att en eller flera ventiler (eller nåt sådand) är ur funk.
Bilia vill byta hela styrpaketet (Ventilpaketet) Ca 15.000:- + arbete olja mm.

Jag har ingen aning om hur en sån låda ser ut innuti men det borde väl gå att laga eller byta endast de dåliga magnetventilerna ?
känns bara så sura pengar 20K för att laga en växellåda som inte gått särskilt långt.
av mojja
Tag_H skrev:Det verkar vara mkt strul med lådorna ?

när den är varm missar den växlar, smäller i växlarna, eller växlar inte alls. Bilen har bara gått 17K tycker att en låda borde hålla något längre.
nu har Motorfellampan tänts och meddelande växelåda fel Service erfodrats ploppat upp.

Jag har ingen aning om hur en sån låda ser ut innuti men det borde väl gå att laga eller byta endast de dåliga magnetventilerna ?

känns bara så sura pengar 20K för att laga en växellåda som inte gått särskilt långt.
Har bilen varit trimmad i din ägo eller någon annas ägo?? Om inte så tycker jag det låter väldigt dåligt om lådan inte skulle hålla för 17k mil..

Många av oss nybilsköpare är inte särskilt snälla med bilarna när dom är nya. Det chippas körs hårt med vetskapen om att bilen kommer ändå att bytas bort om 2 max 3år mot en ny igen,, Under denna tid "håller" ju sakerna för påfrestningarna det medför med chippade bilar och hårdare körning.. Dom det är mest synd om är ju begagnat köparna som köper bilen i tron om att den har varit pedantiskt skött för att säljaren polerat till dom och kemtvättat inredningen,

Hoppas att du får bukt med ditt problem-

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Tag_H
:oops:

Bara lite trimmad ;Ä)
Chip, Ferrita halvsats och instas filter.

Borde den hålla för med tanke på hur den gått.
Därimot blir jag inte förvånad om automaten i S40´in rasar,
där är det utplockat över 100 extra HK och mkt tuffare körd.
av Frigge
Tag_H skrev::oops:

Bara lite trimmad ;Ä)
Chip, Ferrita halvsats och instas filter.

Borde den hålla för med tanke på hur den gått.
Därimot blir jag inte förvånad om automaten i S40´in rasar,
där är det utplockat över 100 extra HK och mkt tuffare körd.
Men den är inte byggd för det :roll:
Användarvisningsbild
av Tag_H
Vi släpper det med trimmningen,
oavsett om bilarna är trimmade eller inte så verkar ju var och varannan person
ha problem med automatlådorna.

Jag tycker fortfarande att det borde gå att laga eller byta delar i ventilpaketet ?
av Totte_T6

Nästan lustigt!? precis samma har börjat hända för mig vid 17100mil !
i början när växellådan bara är "ljummen" så går den perfekt växlar
mjukt alla växlar greppar som dom ska, lock-up lirar perfekt.
Men sen när man kört ett tag, det räcker med vanlig motorvägsfart och
sen lugn stadskörning med stillastående bil, då börjar den konstla sig med
underliga växlingar 1-2, 3ans växel "slirar" vid gaspådrag lock-up går
inte in, samma fenomen vid manuell växling.

Har fått larmkod P0756 "Shift Solenoid B Performance or Stuck Off/2-3 Shift Solenoid Valve Performance" vid två tillfällen.
har mätt upp solenoiderna alla ok & checkat kablage/kontakt på lådan
rengjort & kontaktsprayat.

Har gjort en extra spolning (8liter) av lådan och pyttsat i en skvätt Lubeguard Red som rekomenderas av 2st kända växellåds renoverare.
särskilt om man kör trimmat då det bla ger mindre lamell slir samt sänka temperaturen i låddan m.m.

Har ännu inte hunnit köra så pass mycket för att se vad detta gör.

Men jag kommer oavsett att montera in en större oljekylare än volvos klena lilla extrakylare som sitter i returslingan.
kylaren kommer att ha termostatstyrda fläktar som går in vid behov.
kommer att montera dit temperaturprober på in & utgående oljerör på
lådan för att se var temperaturen verkligen ligger.
samt checka den interna oljetemperaturen i lådan.

Läser på flera forum att övertemperatur är den största anledningen
till automatväxellåds problem/ras (90% av alla fall)

Jag gör vad jag kan för jag vill inte betala Volvo 40-70k kronor för att byta
ut lådan, blir iof billigare om man skickar in för utbyteslåda hos
renoverarfirma ca: 23 000 + jobbet.

men innan dess ska det experimenteras :-)
Användarvisningsbild
av camaro69
Tag_H skrev:Vi släpper det med trimmningen,
oavsett om bilarna är trimmade eller inte så verkar ju var och varannan person
ha problem med automatlådorna.

Jag tycker fortfarande att det borde gå att laga eller byta delar i ventilpaketet ?
Inga problem att fixa.

Ta ur lådan och lägg upp den på rena och blanka diskbänken i köket. Sen är det bara att dissikera. En "händig kille" fixar det på en kafferast. :wink:
Användarvisningsbild
av Tag_H
Totte_T6 skrev:

Nästan lustigt!? precis samma har börjat hända för mig vid 17100mil !
i början när växellådan bara är "ljummen" så går den perfekt växlar
mjukt alla växlar greppar som dom ska, lock-up lirar perfekt.
Men sen när man kört ett tag, det räcker med vanlig motorvägsfart och
sen lugn stadskörning med stillastående bil, då börjar den konstla sig med
underliga växlingar 1-2, 3ans växel "slirar" vid gaspådrag lock-up går
inte in, samma fenomen vid manuell växling.

Har fått larmkod P0756 "Shift Solenoid B Performance or Stuck Off/2-3 Shift Solenoid Valve Performance" vid två tillfällen.
har mätt upp solenoiderna alla ok & checkat kablage/kontakt på lådan
rengjort & kontaktsprayat.

Har gjort en extra spolning (8liter) av lådan och pyttsat i en skvätt Lubeguard Red som rekomenderas av 2st kända växellåds renoverare.
särskilt om man kör trimmat då det bla ger mindre lamell slir samt sänka temperaturen i låddan m.m.

Har ännu inte hunnit köra så pass mycket för att se vad detta gör.

Men jag kommer oavsett att montera in en större oljekylare än volvos klena lilla extrakylare som sitter i returslingan.
kylaren kommer att ha termostatstyrda fläktar som går in vid behov.
kommer att montera dit temperaturprober på in & utgående oljerör på
lådan för att se var temperaturen verkligen ligger.
samt checka den interna oljetemperaturen i lådan.

Läser på flera forum att övertemperatur är den största anledningen
till automatväxellåds problem/ras (90% av alla fall)

Jag gör vad jag kan för jag vill inte betala Volvo 40-70k kronor för att byta
ut lådan, blir iof billigare om man skickar in för utbyteslåda hos
renoverarfirma ca: 23 000 + jobbet.

men innan dess ska det experimenteras :-)
Samma här 1 2 och 3an strular när den är varm.
Solenoid eller ventiler som hänger sig kommer inte exact ihåg felkoderna nu. Pratade precis med en kille som jobbar med enbart växellådservice, han skulle kika på det, och han var kanska övertygad om att man kan byta enbard de ventiler eller solenoider som strular.
Det borde ju bli något billigare än att byta hela paketet som Bilia ska ha 15K för.
av Nijje
Tag_H du får gärna dela med dig hur det slutar för din del, och jag skulle verkligen uppskatta lite kontakt info på killen du snacka med.
Senast redigerad av 1 Nijje, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
Självklart svider det i "pluskan" att kanske få lägga ca 15k på lådan.

Men det som kan fråga sig varför inte Volvo har lagt in serviceintervall med oljebyte i automaten? Det är standard på taxi och utryckningsfordon.

Kan ju tycka att lägger man ett antal tusenlappar chip, filter och avgassystem så borde man kanske lägga några kronor på automatlådan.

Det är ju inte så förbaskat svårt att titta på oljestickan och se kvaliteten på oljan i automaten. När problemen börjat är det oftast för sent att rädda automaten med ett oljebyte.
Så sparsamheten i det tidigare skedet, kostar mera i nuläget.

Hade problem med automaten i ett "Detroitjärn". Bilen hade endast gått 4 500 mil. Alla garantier var borta och belackarna skrek: "Renovera".
Kände inte för att "slaska med lädret", utan fick kontakt med kunnig autlådemek. Han uppgav: Är oljan i automaten ren och fin så kan vi oftast rädda lådan. Fick en påse "smågodis" (ventiler och fjädrar). Väl tillbaka på verkstaden. Bort med tråget. Oljan var perfekt. Bytte ventilerna och fjädrar samtidigt som det blev tryckhöjning i lådan. I med nytt filter och nya olja. Automaten blev bättre än någonsin. Totalsumman blev 1 200 kronor istället för dom 15 k, som belackarna och "de vise männen" skrek ut i sin renoveringslusta.
Men budskapet från automatlådsmeken. Byt olja i automaten med jämna mellanrum så håller grejerna längre.

Lycka till mina herrar
Senast redigerad av 1 camaro69, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg