Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej!

En fråga från en fullständig amatör: Min svärson har flera gånger frågat mig om det inte är dags att byta kamrem på den XC70 årsmodell 2010 med D5-motor jag kört sedan ny, hösten 2009. Han tycks oroa sig över att det är en jättedyr åtgärd, så nu har han skrämt upp mig också. Alltså, när det gäller D5-motorn 2010, hur många mil eller hur många år kör man innan kamremsbyte? Och vad kostar det kalaset på ett ungefär? Och vad händer om kamremmen inte är bytt i tid - totalt motorhaveri eller bara bogsering till verkstad och byte om den brustit?

Med vänlig hälsning i juletid,
Rolf J
Användarvisningsbild
av Steffe3
10 år eller 18000 mil, det som inträffar först. Priser varierar rätt mycket. Brusten rem brukar vilja ha en ny motor i värsta fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det kan bli mycket dyrare att låta bli!
När jag bytte min rem kostade det paketet, där kam- och hjälpaggregatsremmarna byts, 5421 kronor och 13 öre. Varken mer eller mindre.
Hela den servicen kostade 12993 kronor, men då byttes även olja och oljefilter i Haldexkopplingen.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tack för sakkunniga upplysningar snabbt och bra! Jag är uppe i 15 000 mil och 9 år så nästa höst är det alltså dags!

Vänliga hälsningar
Rolf J
Användarvisningsbild
av ER
Be även om byte av vattenpumpen. Vissa verkstäder struntar i att byta och hävdar att man byter den vid andra gången 36000mil, andra byter vid varje gång remmen byts. Surt om pumpen havererar mellan 18000-36000mil och man haft möjlighet att förbygga detta med byte vid rembytet 18000mil. Bytte själv rubbet, pump, remmar, spännare vid 16500mil då slarv blir så dyrt. Värt varenda krona av dom 11000kr den 16500mil servicen kostade inkl. pumpen och lite annat.
Användarvisningsbild
av popeye65
ER skrev:Be även om byte av vattenpumpen. Vissa verkstäder struntar i att byta och hävdar att man byter den vid andra gången 36000mil, andra byter vid varje gång remmen byts. Surt om pumpen havererar mellan 18000-36000mil och man haft möjlighet att förbygga detta med byte vid rembytet 18000mil. Bytte själv rubbet, pump, remmar, spännare vid 16500mil då slarv blir så dyrt. Värt varenda krona av dom 11000kr den 16500mil servicen kostade inkl. pumpen och lite annat.
Har servat min V70-09 2,5T på Volvoverkstad sedan jag köpte den för 4 år sedan och när jag skulle byta kamrem på den så sa verkstadschefen att vattenpumpen byter vi efter 36000 mil.
Jag ifrågasatte detta och sa att men den skall väl bytas vid varje kamremsbyte, men fick till svar att enligt våra erfarenheter så håller den till över första kamremsbytet.
Så ok, jag gjorde efter Volvos egna rekommendationer och bytte bara kamremmen med div. tillbehör vid 17500 mil.
//Micke
av mattsson81
Rent generellt så går nog vattenpumpen till 36 jag har bytt många vid 18 men även varit med om dom som varit bra vid 36.
personlien har jag inte råkat ut för att vattenpumpen gett sig. däremot både sträckare å brytrulle. Remen i sig brukar inte va slut vid 18 i normal fallet.
Men många variabler påverkar livslängden.
Ett problem man ser på bilar som inte fått ny vattenpump å därmed bytt kylarvätska är att det blir stopp i värmelementet till kupe värmen.
så helt onödigt är inte bytet. även om kylvätskan är longlife så behöver den tids nog bytas ut i många fall.
å när man ändå byter kamremmssatsen är extra kostnaden för en vattenpump och glykol inte så stor å man byter ju sakerna innan dom går sönder som ett förebyggande underhåll.
Det är ju upp till den som utför bytet att kontrollera å gå i god för att pumpen som sitter där håller 10år å 18000mil till.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Precis som förklarat ovan är det inte själva remmen som fallerar utan pumpar, sträckare eller brythjul. Haveri på dessa tar sedan sönder remmen. Att bara byta remmen är inte logiskt på någon bil.
av Wizzman
Drygt 4000kr kostade det på min v60 d5 -11 på auktoriserad verkstad 2016.

Även om jag vanligtvis tycker att man ska byta vattenpump vid kamremsbyte så gjorde jag inte det här, bilen hade bara gått 8100 mil och bytet gjordes pga en skada på remmen som jag upptäckte av en slump.
IMG_8177.jpg
IMG_8177.jpg (178.72 KiB) Visad 31997 gånger
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??