Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kajack
2012 xc70 D3 158000 km
Fyller ca 2dl kjøleveske ca 1 gang pr mnd.
Virker kanskje som det kan være en lekasje.
Kan det være vannpumpen som lekker?
Har denne modellen noen typiske plasser kjølevæsken kan forsvinne?
Användarvisningsbild
av Någonting
Läcker kylvätskan ut under bilen? Om den inte gör det (och inte blandar sig med oljan) så förbränns den nog. Om den läcker ut under bilen så kan det vara vattenpumpen, men det bästa är att hissa upp bilen och titta var det försvinner.

Generellt ska en bil aldrig förlora kylvätska (till skillnad från olja då det kan vara normalt att förlora litegrann).
av Addict
Jag hävdar att det är vanligt, speciellt på vintern när värmaren går mycket. Jag får fylla min och en bekant lämnade in sin på verkstad som inte kunde hitta något fel.
Användarvisningsbild
av Någonting
Det är inte normalt. Systemet skall vara helt sluter och ska inte förlora någon vätska.

Olja kan däremot förbrännas då oljeringarna inte klarar av att hålla oljan på rätt sida av cylindrarna.
av Addict
Någonting skrev:Det är inte normalt. Systemet skall vara helt sluter och ska inte förlora någon vätska.

Olja kan däremot förbrännas då oljeringarna inte klarar av att hålla oljan på rätt sida av cylindrarna.
Frågan är ju varför min håller trycket i kylsystemet i flera dygn men ändå kräver ett par liter kylarvätska per år... Lika så min bekantas, verkstaden provtryckte utan att se läckage.
av Kajack
Takker for svar. Eg finner ingen lekasje i motorrommet eller under bilen. Forbruket av kjølevæske har blitt større siste 6 måneder. Kan jo prøve å heise bilen opp og sjekke under med motoren i gang.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]