Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Käbbel? Herregud. Att jag ger en lite mer nyanserad bild av hur det funkar för de som har elbil är inte käbbel.
Du har som du säger din personliga ståndpunkt, jag ger då en bild av hur det fungerar för de/oss som faktiskt kör elbil. Du får tycka annorlunda, men får också acceptera att när du skriver något som t.ex jag inte anser stämma med verkligheten, få lite mothugg.
Du måste också respektera andra synpunkten, utan att bli otrevlig och kalla det käbbel!
Det var ju mycket omtänksamt. Du ska ha ett tack.

Du må tycka att du ger en ”nyanserad bild”, som en frikyrkopredikant. Men något att ta till sig är nog att även vanligt folk kan sitta på utmärkta fakta eller tyckanden som faktiskt stödjer den enskildes sak. Direktiv om elbilsfrågan från dig upplever jag därför som besvärande.
Joel80 skriver mycket välbalanserade inlägg, jag ser inte minsta lilla tendens till att han skulle vara frikyrkopastor.

Joel80 kör ju elbil, och har kört laddhybrid, och har därför lite koll på hur det faktiskt fungerar i verkliga livet.

För egen del kör jag inte elbil men sneglar alltmer mot elbil/laddhybrid.

Då är skribenter som Joel80 guld värda, de som har testat och kan svara på frågor.

Skribenter som helt utan fakta eller erfarenhet skriver om sin upplevda känsla av något de aldrig upplevt på riktigt, de ger mig dock inget av större värde.

V60 D4 MY2019
ITester utförda av motorjornalister borde väl ändå vara fakta sedan blir det väl alltid lite pluss och minus beroende på förare och körstil,men inte kommer du några 60mil med dagens elbilar i hög fart inte ( de flesta ) Audi etron ( 40mil på en laddning) och Tesla (55mil) är ju fortfarande inet en bil för svensson, och som det beskriv i artikeln så lämpar E.niro sig bäst i stadskörning om man vill ha lite räckvid, i motorvägsfart dör batterierna snabbt.
Och dessutom finns ju en hel del vägar mellan stad och motorväg.

Åk mellan Gbg-Karlstad, det är några få kilometer 110-väg.

Mycket av transporterna görs på 70-90-väg, jag skulle inte bli förvånad om det gick att köra en e-Niro Gbg-Sälen på en laddning.

Och en sådan resa görs normalt med något längre matstopp, Grums är ett vettigt alternativ där det går att ladda och äta även om strömmen troligtvis har bättre kvalitet än maten.

V60 D4 MY2019
joysam skrev: sön 30 dec 2018, 13:21 Joel80 skriver mycket välbalanserade inlägg, jag ser inte minsta lilla tendens till att han skulle vara frikyrkopastor.

Joel80 kör ju elbil, och har kört laddhybrid, och har därför lite koll på hur det faktiskt fungerar i verkliga livet.

För egen del kör jag inte elbil men sneglar alltmer mot elbil/laddhybrid.

Då är skribenter som Joel80 guld värda, de som har testat och kan svara på frågor.

Skribenter som helt utan fakta eller erfarenhet skriver om sin upplevda känsla av något de aldrig upplevt på riktigt, de ger mig dock inget av större värde.

V60 D4 MY2019
+1 på ovanstående.
Derank skrev:ITester utförda av motorjornalister borde väl ändå vara fakta sedan blir det väl alltid lite pluss och minus beroende på förare och körstil,men inte kommer du några 60mil med dagens elbilar i hög fart inte ( de flesta ) Audi etron ( 40mil på en laddning) och Tesla (55mil) är ju fortfarande inet en bil för svensson, och som det beskriv i artikeln så lämpar E.niro sig bäst i stadskörning om man vill ha lite räckvid, i motorvägsfart dör batterierna snabbt.
och hur gör man då man ska dra ett släp såna sträckor i 25-30- grader? drar ofta skotersläp på vintern, men 20 mil dit jag brukar åka, och då åker jag fredag kväll efter jobbet. skulle en elbil klara det med säg 1000 kg last efter krokiga, dåliga inlandsvägar. jag tvivlar
Motorjournalister kan både skriva bra och dåligt.. Dels för att de ibland är skrämmande dåligt pålästa på just elbilar och hur man på smidigaste sätt använder dem, dels för att de ibland vill skriva artiklar som får många läsare.. Och att "råka' bli strandade utan laddning ett par mil från närmsta laddare lockar många läsare. De som gjorde så i en Model S när den var ny fick ju mycket delningar och så.. Fast det blev ju lite pinsamt när Tesla bjöd på bilens inspelade data som visade att dom kört runt runt på samma ställe för att "bevisa" att räckvidden inte var nog.

En annan körde Sthlm-Gävle med en Leaf eller vad det nu var, och lyckades leta upp den enda stolpen i stan som då var ur funktion, som dessutom inte var en snabbladdare vilket dom behövde. Lustigt att dom valde den när dom vid avfarten från motorvägen körde förbi en snabbladdare som dom sen åkte till för att ladda, efter att konstaterat att den trasiga laddaren var trasig (vilket man enkelt kunde kolla upp på t.ex uppladdning.nu). I bilen hade dom dessutom inte blivit navigerade till den stolpen då bilen föreslagit den närmre snabbladdaren istället.

Jag hittar mycket intressant bland artiklarsom skrivs av motorjournalister också, men man får vara lite öppen för att det ibland inte visar den exakta bilden av hur det funkar.
Då har jag nog ändå fått bättre koll på det av att följa elbilsägare på Youtube (eller på forum).. Med både deras problem samt fördelar.
Elbilar är inte för alla. Bor du i Kiruna och kör 80 mil om dagen med släp är det inte optimalt än. Men att elbil är utesluten för att man en gång om året kör söderut i Europa låter lite lätt överdrivet.

Har kört plug-in hybrid i 3 år och det har funkat superbra och smidigt.

Jag har testat bland annat nya Leaf, Zoe 40kwh, i3S, Model S, Model X och är definitivt förespråkare för elbilar. Det vanligaste argumentet är helt klart räckvidd. Sedan att det att det är ”sååå jobbigt att hitta laddstolpar”. 🙄

Räckvidden, även på de billigare, tror jag är fullt tillräcklig för de allra flesta personers dagsbehov. Tänket med elbil är inte samma som hybrid. Kör man hybrid gäller det att ladda så fort möjlighet finns. Med en ren elbil finns inte behovet att ladda på varje stopp då räckvidden är betydligt bättre. Då är det istället bättre med fler snabbladdare. I Sverige finns det sällan flera snabbladdare på samma ställe och det är en sak som behöver byggas ut när fler köper rena elbilar.

Men redan nu är det lätt att hitta ställen att ladda på även vid längre resor. Det kräver lite mer planering än med bensin- eller dieselbil, men det är inget avancerat alls. Det krävs bara lite intresse för förändring 😉
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 445

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv