Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bil31102
Hej på er!

Jag är ägare till en 1999 års S80 2,4 manuell bensin, faktiskt en av de första! Den har precis vänt till 20000 mil. Jag har ägt den i fem år och den har varit problemfri sånär som på det vanliga med broms o däckbyte. De sista åren har den dock varit lite tjurig med strömförsörjningen. Mycket beror väl på att jag kör så korta sträckor och aldrig en långkörning. Brukar få starthjälp några ggr per år, det brukar räcka. I fjol satt jag in ett större batteri , lite längre än normala batterier. Tyvärr kan jag inget om volt eller ampere.

Under hösten märkte jag att tempmätaren bara orkade upp en liten bit o den blev knappast varmt i kupén. Dålig termostat, tänkte jag, får byta vid tillfälle. Häromdan när jag skulle köra till jobbet startade den normalt men efter ett par minuter färd började den o hacka o tappa kraft. Blinkersen dog o torkarna gick inte att stänga av. Lyckades få ner den till jobbet. Ca 8 timmar senare fick jag starthjälp o allt funkade igen. Körde en runda på motorvägen i 30 min o drog den i växlarna så den blev riktigt varm. Dagen efter startade normalt o gick bra till jobbet. En färd på ca 1 km. Jag vet, det är för jävligt att köra bil så korta sträckor men jag är inte så sugen på att gå hem nattetid. Från jobbet startade den normalt men efter ca en minut uppstod samma problem som dagen innan. Som tur var lyckades jag få hem den till min parkering.

Ska nämna att termostaten la av helt för ca 14 dagar sedan. Tempmätaren går i taket o displayen visat "Hög motortemp - stanna omg". Jag har läst här på forumet att det kan hända när termon är kass. Men de problemen att den lägger av under färd har jag inte lyckats googla fram.

P.s när jag försöker starta efter problemen låter det precis som när batteriet är urladdat, dvs. ett tickande ljud.

Ni har säkert ett tips att ge mig, vänner.

Hälsar Jonas :-)
av MickeM
Ovan har nog rätt.

Men när den blir så varm att den visar hög motortemperatur ska du inte köra motorn alls längre.
Då blåser du toppacknigen, och det är ett stort och dyrt jobb.
Riktigt illa kan motorn rasa helt.
Det låter som vattenpumpen mer än termostaten.

Om nu inte allt kommer av låga batterispänningen, för då får alla databoxar spunk. Kombiinstrumentet är en av databoxarna.
Men är motorn för varm går det åt skogen.
av Bil31102
Tack för svar :-)

Efter att ha kablat upp den o startar idag så blev det en långtur på 8 mil. Gick skitbra hela tiden! Termostaten vaknade t.o.m. till liv liv o mätaren gick upp till ca hälften. Så nu blir det byte av termostat. Tror att mycket är vunnet på att göra det.
av ThomasNygards
Bil31102 skrev:Tack för svar :-)

Efter att ha kablat upp den o startar idag så blev det en långtur på 8 mil. Gick skitbra hela tiden! Termostaten vaknade t.o.m. till liv liv o mätaren gick upp till ca hälften. Så nu blir det byte av termostat. Tror att mycket är vunnet på att göra det.
Termostaten har inget att göra med batterispänningen/startförmågan, så du åker nog på att kollla på den biten med.
Enbart korta körningar drar ur batteriet sakta men säkert. Kanske kan du koppla in en laddare emellanåt? Själv har jag en laddare inkopplad på motorvärmarkablaget som laddar varje gång jag stoppar i motorvärmarkabeln.
Det som tyder på att du har något värre är iofs att du har problem även när du har bilen igång. Då måste batteriet varit sopslut och/eller dålig generator, men batteriet hade du ju nyss bytt, eller?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]