Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
Tänker köpa in en tillfällig C tek laddare -att ha under den kalla årstiden framförallt
vet att det finns anslutningspunker på nyare Volvo modeller
Tänker närmast på det batteri som finns mot torpedväggen i motorrummet

Under lättar om det finns detta och man behöver ej öppna båda anslutningslocken mm
tacksam för bilder .
V70 D4 -15 auto. sport edition
av Rådlös
Det finns många trådar om detta även med bilder, men det viktiga är att du sätter plusanslutningen, den röda kabeln, på pluspolen, men jordanslutningen, den svarta kabeln, direkt till någon skruv i chassiet. Inte på minuspolen!
Det ser lite olika ut i dom aktuella bilmodellerna, så det är vanskligt att bergsäkert säga: "Gör si och så". Batteriet kanske inte sitter på samma sida i din och min V70? (I min sitter det till vänster och dom är högst troligt olika stora i våra bilar) Men tag som ett "Kungsord", sätt aldrig jordkabeln direkt på minuspolen! Det finns fullt med chassieskruvar på lämpliga ställen att sätta jordkabeln i.

Ett tillägg: Jag utgår från att du har en sådan här kabel med snabbkontakt med eller utan indikator. Du sätter ringkabelskorna på pluspolen och i chassiet så har du motsvarande snabbkontakt på laddarens utkabel. Svårare än så är det inte: http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel- ... M8/36-3764
Men varför en tillfällig Ctech-laddare? Behåll den tillsammans med bilen. Den kommer att alltid behöva finnas till hands för batteriets vällevnad.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Tackar
Ditt resonemang verkar vettigt
ska plocka in den i ett Garage och försöka åstsadkomma en enkel anslutning
kollade med den lokala åtf -2500 kr -med en fast laddare via bef elkabeln
men då laddar den enbart max 3 tim enl vår elstolpe
Har i dagsläget motor och Cupevärmare -det är 3E året jag har denna bil och förmodligen har jag kört för lite långkörningar
-även om Batteri är förbrukningsvara
av Rådlös
Ja, det är väl motorvärmaren som är utgångsläget. Dels vill man rent allmänt att det inte skall gå åt mer energi än nödvändigt till motorvärmare. Det blir inte varmare för att den sitter i längre tid. Och sedan är det så att motorvärmare inte är gjorda för långtidsdrift. Dom brinner upp om dom har varit anslutna långa tider. Därför har man satt en timer i uttaget på stolpen/väggen.
Men det finns utrustning som har en egen timer. Den låter laddaren få ström hela tiden men motorvärmaren får bara max tre timmar. Men allt sådant kostar extra pengar och det kanske bara finns vägguttag med timer på din parkeringsplats? Men om man säger så här: Ladda varje natt! Moderna laddare är ju kända för att vara "smarta". Dom kan inte överladda batteriet. Bara ladda det batteriet vill ha. Och det kanske räcker med tre timmar varje natt? 3 x 5 (arbetsdagar) = 15 timmar. Det kanske motsvarar en större laddning varje veckohelg?
Så all laddning är av godo! Ditt batteri kommer att leva längre.
av dannesk
Här har du lämpliga anslutningpunkter för laddaren.Montera en snabbkontakt med ringkabelskor så är det enkelt att ansluta när du vill ladda. Här är en prisvärd modell som laddar 5A.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4709698
F8JF0_tapatalk-1452203339171.jpeg
F8JF0_tapatalk-1452203339171.jpeg (42.31 KiB) Visad 2559 gånger
Användarvisningsbild
av ER
På bilar med BMS bör man jorda på jordpunkt och inte batteri för att inte förvirra BMS:en/sätta den ur spel.
Vad jag vet har inte 07/08 detta så jag har likt dig laddat på batteriet direkt via en Comfort Indicator i batterilocket samt Battery Sense med app för att ha span på status.
På V60:n har jag dock jordat Comfort Indicator i chassit men då har den BMS.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]