Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Eller kör lite långsammare...?

Ha bilen hyggligt laddad innan du rullar på färjan?

Eller låna en bil de få gånger du gör en resa av det slaget?

Du är kreativ i att hitta tillfällen då elbil inte fungerar, använd den kreativiteten till att hitta lösningar istället för problem?

V60 D4 MY2019
Vi gör denna resa en gång om äret, ska jag hyra en bil för 14 dagar och 200 mil? Som kan ta en hel del bagage. Där faller ju elbil för mig. Jag har en bil för ett antal hundra tusen. Ska man då behöva betala ännu mer för att göra en semester resa?. Nej så länge det är mycket bsvärligare med elbil än fossil,då får det vänta ett tag till. Innan jag går över på el
Nu var ju 150 km/h bara ett exempel. Brukar ligga på 120-130 km/h. Jag har ingen brådska så. Men skall man köpa en elbil för typ en halvmiljon,eller mer. Sen måste man hura bil för att klara semester resan. Blir jävligt dyrt,jämfört med det man har. Jag har inget emot elbilar alls. Hade jag råd,hade jag nog haft en redan. Men det måste ju funka i vardagen,ochfritiden.
Många med Tesla gör heller resan ner till Grekland/Italien/Frankrike/Kroatien med bil än flyg.

Vissa färjor har laddare, men inte så vanligt än. Blir vanligare på färjor som själva är eldrivna.

Dom elbilar med lite mindre batterier än Tesla blir det säkert jobbigt att köra 150mil med. Men med en Kona eller E-niro kan det nog funka rätt smärtfritt. Även med E-Pace och E-tron nu när Ionity-laddarna börjar ploppa upp, där dom kan ladda i lit snabbare hastighet.

Resan kan nog ta nån timme längre (eller mer om man aldrig normalt brukar stanna o pissa eller äta), men kostar nog inte ens hälften i soppa, och många säger att de kommer fram mer utvilade då man tagit pauser med jämna mellanrum.

Vi är precis i skiftet nu där det även med bilar som inte kostar miljonen börjar bli skapligt enkelt att köra så långt.
Med min Leaf skulle jag inte tveka på att köra 700-800km på en dag.. Kanske lite mer. Men tror att det kan bli kämpigt med mkt långre. Man får räkna med ca 20-30min laddning var 15-20e mil med den. (företa sträckan ev lite längre, men sen laddar man oftast bara upp till ca 80%, då man har bäst hastighet under det.)

Den har bara 40kWh batteri. Den generation som är på väg ut nu har mellan 64kWh och 100kWh.
Här man råd att lägga 1,2mille på en tesla har man nog inte köpt en bil av ekonomiska skäl och kan då förmodligen lägga 5k extra en gång per år på att hyra en bil.

Svensson kan inte göra det. De räknar ju på sina bilkostnader hela tiden och grinar när skatten höjs och soppan stiger 1krona, så inte den lägger de några extra pengar på att hyra en bil, glöm det.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Fast nu finns det ju lite billigare elbilar med bra räckvidd och som kan ladda snabbare.

Kan ju vara så att om man sparar 20-30k per år i soppakostnad, och verkligen inte kan tänka sig att ta några pauser, så kan även "Svensson" ha råd att hyra en bil för semestern. :)
snepo skrev: fre 28 dec 2018, 22:50 Undrar fortfarande,kan man ladda bilen på färja. Nån Blir ungefär 150 mil enkel resa till Holland,antingen via Danmark eller båt via Tyskland. Till England.Ska på F1 Silverstone i Juli. Undrar bara hur det skulle funka med elbil?
På färjan Rödby-Putgarden finns laddmöjligheter. Konstigt om det inte skulle finnas på fler färjelinjer.
joel80 skrev: lör 29 dec 2018, 10:36 Fast nu finns det ju lite billigare elbilar med bra räckvidd och som kan ladda snabbare.
Ja, men dom får du inte sätta dragkrok på. För mig skulle det enda elbilsalternativet vara en Tesla eftersom det är de enda du får ha dragkrok på. En laddhybrid skulle vara ett tänkbart alternativ, om jag hade råd. :-)
Nej det är trist hur några man får ha krok på. Vi har det på Vår Nissan E-NV200 på jobbet. Men får bara dra 750kg med den.
Kia E-niro sägs få dragkrok.. Vet inte viktgräns.
pergrein skrev:
Derank skrev: lör 22 dec 2018, 20:08 jag lägger minst ca 10-12k i månaden ( orkar inet räkna exakt ) på att köra min XC60 med amortering, värdeminsning, service, skatt och bränsle, det är ingen ovanlig kostnad för att köra en ny bil.
Kan detta verkligen stämma!? Du kan ju inte räkna amortering + värdeminskning.

Mvh
Per
Låt oss leka med lite siffror
36 mån ägande
Inköp 400k
Inbyte 250k
=Värdeminskning 4166kr/mån
Service och rep 500kr/mån
Försäkring 500kr/mån
Däck 300kr/mån
Bränsle 2500 mil/år 2300kr/mån
Skatt 300kr/mån
= 8000kr/mån utan kreditkostnad. Inte riktigt 10-12k men absolut inte omöjligt om bilen har lite mer utrustning. Det är DYRT med nybil. Oerhört många ägnar en massa tid åt att försöka lura sig att det inte är det ;-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 426

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]