Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lampisten
Det är krångel med EGR-ventilen på min Volvo V60 -14 med D4-motor. Enligt bild som jag sett så ser den relativt enkel att byta ut. Sedan ska det rensas i felkoderiet också och de resurserna har jag. Frågan är då om man kan rengöra den med allsköns kemikalier och finborste eller om man bör köpa en ny istället? https://cdn.autodoc.de/uploads/custom-c ... /10651.png
Bilagor
EGR V60.png
EGR V60.png (20.6 KiB) Visad 6962 gånger
Användarvisningsbild
av lakis5
Lampisten skrev: ons 26 dec 2018, 15:52 Det är krångel med EGR-ventilen på min Volvo V60 -14 med D4-motor. Enligt bild som jag sett så ser den relativt enkel att byta ut. Sedan ska det rensas i felkoderiet också och de resurserna har jag. Frågan är då om man kan rengöra den med allsköns kemikalier och finborste eller om man bör köpa en ny istället? https://cdn.autodoc.de/uploads/custom-c ... /10651.png
Kolla med Volvo först ifall du har garanti på EGR ventilen.
Garanti på EGR gäller på alla bilar som är max 5 år/8000 mil
av Lampisten
Den har gått 11 000 så där finns inget att hämta, tyvärr. Så vet jag egentligen inte om det är just den jag fick fram på bild som är den rätta. Den kan ju kanske se värre ut.
av Lampisten
Den här videon såg intressant ut

Lite skillnader med min kan det säkert vara då jag har en S60 (skrev fel tidigare) 2014.
Gäller att hitta var den sitter någonstans, hur och vad den är kopplad till.
Användarvisningsbild
av Cotag
Lampisten skrev: ons 26 dec 2018, 22:23 Den här videon såg intressant ut

Lite skillnader med min kan det säkert vara då jag har en S60 (skrev fel tidigare) 2014.
Gäller att hitta var den sitter någonstans, hur och vad den är kopplad till.
Din maskin är väl en 180 hk VEA? Tror det är den äldre generationen maskin i XC60n i videon.
Har också letat efter video på hur man enklast sanerar EGR-systemet på en VEA men inte hittat någon.
Användarvisningsbild
av Cotag
Lampisten skrev: ons 26 dec 2018, 21:35 Den har gått 11 000 så där finns inget att hämta, tyvärr. Så vet jag egentligen inte om det är just den jag fick fram på bild som är den rätta. Den kan ju kanske se värre ut.
Har du kollat med Volvo eller är det en gissning ? EGR-systemet är väldigt felbenäget på den här motorn och det kan kanske finnas en del goodwill att hämta även om emissionsgarantin har gått ut?
Ja, annars får du väl skaffa ett stativ till mobiltelefonen.. :-)
av Lampisten
Intressant tanke. Det kanske jag ska pröva ändå. Eller rättare sagt frugan får göra det. Dels är det är hennes bil och det lär definitivt gå bättre om hon blinkar med ögonen än om jag gör det :-)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]