Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abc321
Hej alla!
Planerar att byta fjäderbenen fram på S60 '02 då det enligt en mekaniker läcker i den vänstra.
Jag är inte van att meka med bilar utan har endast bytt olja+filter, tändstift, s/v däck.

På skruvat har jag hittat detta:
https://www.skruvat.se/Komplett-fjaderben-P555711.aspx

Och på youtube har jag hittat denna instruktionsilm:

Vad ska jag tänka på? Jag har förstått att jag ska ha bilen pallad på båda sidor, det hade något med styrleden att göra. Utöver det vet jag inte så mkt. Finns det några vanliga problem man stöter på? Ser så enkelt ut på youtubeklippet.
Dem 2 bultarna som håller fjäderbenet i underkant kan sitta fast nå helt sagolikt. Sen gäller det att hålla koll så att inte drivaxeln hoppar ur lådan eller att knutarna går isär. Att den ska vara uppallad med båda hjulen fram är för att man ska slippa brottas mot krängningshämmaren. ABS-givaren brukar jag aldrig lossa i kontakten.
av abc321
Marlboroman skrev: tor 27 dec 2018, 19:47 Dem 2 bultarna som håller fjäderbenet i underkant kan sitta fast nå helt sagolikt. Sen gäller det att hålla koll så att inte drivaxeln hoppar ur lådan eller att knutarna går isär. Att den ska vara uppallad med båda hjulen fram är för att man ska slippa brottas mot krängningshämmaren. ABS-givaren brukar jag aldrig lossa i kontakten.
Tack!
Om bultarna sitter hårt, är det till att värma på dem med gasbrännare eller försöka med WD40 typ?
Finns det något sätt för att förhindra/minska risken att drivaxeln hoppar ur?
Att värma i närheten av stötdämpare måste göras med förstånd. Dem är ju tryckbehållare och en sprängd dämpare är inte roligt. Så dem möjligheterna får anses som begränsade. Olja och rejäla ledhandtag och kanske någon förlängare och något mothåll är troligen melodin om du inte har tillgång till rejäl muttermaskin. Eller induktionsvärmare för muttrarna. Jag brukar bara se till så att navet inte faller utåt genom att ställa något lämpligt under bromsskivan. Då brukar det gå bra med drivaxlar/knutar.
av Knatch
Spraya alla bultar med wd40 och sen så brukar jag använda en sån hjulbults skaft som man kan förlänga genom att dra ut den så handtaget blir långt.
Det brukar faktiskt räcka, och dom gångerna det inte räckt till så har jag tagit fram biltema gasbrännaren och värmt upp området där bulten sitter. En del gör misstaget att värma rakt på bulten vilket är fel. Metallen expanderas när den utsätta för värme och man vill gärna inte ha en expanderande bult utan man vill expandera hålet som bulten sitter i. Så värm på utsidan av bulthålet.
Du spar tid och svordommar.
För att dela fjäderbenet så får du ta en slägga och banka lite. Har du en stor skruvmejsel som pallar tryck så kan du kila den imellan glappen och jucka lite så ska du se att det släpper. Ovansidan fjäderbenet sitter med 3 muttrar bara i fjädertornen som du lossar enkelt med motorhuven öppen.
Gör gärna rent allt med stålborste innan du monterar ihop igen. Smörj gärna bultarna och alla ytor där metall vidrör metall för lättare demontering i framtiden
av abc321
Marlboroman skrev:Att värma i närheten av stötdämpare måste göras med förstånd. Dem är ju tryckbehållare och en sprängd dämpare är inte roligt. Så dem möjligheterna får anses som begränsade. Olja och rejäla ledhandtag och kanske någon förlängare och något mothåll är troligen melodin om du inte har tillgång till rejäl muttermaskin. Eller induktionsvärmare för muttrarna. Jag brukar bara se till så att navet inte faller utåt genom att ställa något lämpligt under bromsskivan. Då brukar det gå bra med drivaxlar/knutar.
Knatch skrev:Spraya alla bultar med wd40 och sen så brukar jag använda en sån hjulbults skaft som man kan förlänga genom att dra ut den så handtaget blir långt.
Det brukar faktiskt räcka, och dom gångerna det inte räckt till så har jag tagit fram biltema gasbrännaren och värmt upp området där bulten sitter. En del gör misstaget att värma rakt på bulten vilket är fel. Metallen expanderas när den utsätta för värme och man vill gärna inte ha en expanderande bult utan man vill expandera hålet som bulten sitter i. Så värm på utsidan av bulthålet.
Du spar tid och svordommar.
För att dela fjäderbenet så får du ta en slägga och banka lite. Har du en stor skruvmejsel som pallar tryck så kan du kila den imellan glappen och jucka lite så ska du se att det släpper. Ovansidan fjäderbenet sitter med 3 muttrar bara i fjädertornen som du lossar enkelt med motorhuven öppen.
Gör gärna rent allt med stålborste innan du monterar ihop igen. Smörj gärna bultarna och alla ytor där metall vidrör metall för lättare demontering i framtiden
SBergdahl skrev:De där skruvarna har jag fått loss med samma enmeters förlängare som jag har till hjulen. Hävarm löser det mesta och skallarna bara är någorlunda friska.
Stort tack för er hjälp! Ni är bäst 8-)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]