Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Har kommit fram till att någon av VVT-ventilerna (solenoiderna) med all sannolikhet är defekt. Motorn rasslar de första 5 -10 sekunderna vid kallstart, inget missljud vid varm motor, går normalt och fint i övrigt.

Det skall finnas två stycken VVT-ventiler (VVT-solenoider): en utlopps- och en inloppsventil.

Har ingen aning var de är placerade. På V70N satt de under ventilkåpan vid kamremmen.

Någon som bytt dessa eller som har tillgång till VIDA med arbetsbeskrivning?

Motorn är en 2.5T med motorkod B5254T6 av modellår 2008.

Tacksam för råd och vägledning.
Ska inom kort byta en VVT-solenoid (avgas) men har inte en ny packning tillgänglig såklart.

Hur pass sannolikt är det att existerande packning kan återanvändas utan risk för oljeläckage (förutsatt att hela packningen stannar kvar på toppen intakt - vilket den oftast verkar göra)?
(Personligen brukar jag alltid byta packningar, tätringar och o-ringar vid varje typ av reparation - men i just det här fallet är det inte möjligt).
Jo, glömde lite detaljer så kan lika gärna lägga till detta.

Motorn jag arbetade på var en B5244T och som bekant sitter det bara en VVT-solenoid på dessa (för avgaskamaxeln).
http://www.exx.se/objects/jagrullar/b52 ... lenoid.jpg

Sitter en plastkåpa ovanpå denna men den är demonterad i bilden ovan.
Enkel att ta bort - sitter med två Torx-skruvar på ovansidan och två snäppfästen på sidorna.

Lägg gärna och tryck ned lite papper emellan solenoiden och kamdrevet samt bakom solenoiden (närmast avgas),
då minimerar ni oljeläckage till ett absolut minimum.
Det är bara någon tesked olja som läcker ut, men tillräckligt för att det ska störa mig.

Själva solenoiden sitter med fyra M6-skruvar (börja med att lossa skruvarna korsvis och sedan är det bara att skruva loss, detta minimerar risk för deformation.
Fast med dessa fyrkantiga små enheter och det lilla moment som används är det i princip noll risk för deformation men ändåså bra att ha göra som ren rutin).

Jag slog upp åtdragningsmomentet för dessa skruvar i Volvo's reparationsinstruktioner och där stod det 10 Nm,
vilket lät lite lågt. Men jag kollade för skojs skull vad en standard M6 8.8 grovgänga ska dras till om inget annat anges,
och det var faktiskt 10 Nm (kollade i BMW's interna momentdatabas).

Börja med att dra åt skruvarna snug/fingertight, dra sedan åt skruvarna korsvis med lämpligt moment.

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]

Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]