Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rufus78
#1287998
Hej

Har vad jag tror är ett turbo problem men någon kanske har nån annan idé vad det kan vara. Eller råkat ut för samma.

Det som händer: det händer inget när man gasar den accelererar inte, första känslan är att turbon inte "slår till" exempelvis om man svängt eller kört ur en rondell och ska dra iväg så att säga så händer det inget när man gasar, men efter ett tag så funkar det som vanligt.
Har även hänt nån gång att den gjort samma när man kört rakt fram i ca 80-90km/h men detta är kanske 1-2ggr senaste 6 månaderna.
på en månad kan det hända 1-3 ggr i snitt om man kör varje dag. men samtidigt har det vart perioder då det hänt en gång om dagen.

om jag förstått det hela rätt sitter det dubbelturbo på dessa maskiner?

Motorkod: D5244T10
#1288585
För mig låter det lite som om vnt fastnar. Tror jag har det problemet själv någon gång i månaden. Jag brukar köra på höga varv på treans växel och köra "ryckigt" för att den skall släppa igen.
Jag tror det närmar sig ett turbobyte för min del då den passerat 20000 mil.
#1288692
Hej,
Hade samma problem/ symtom som du beskriver och det var något som kallas Tmap sensor eller temperatur/tryckgivare inloppsluften till turbon som spökade. Tydligen ett relativt vanligt fel.
Kostade 2700kr att byta
#1304455
Hej

Lite återkoppling. Provade att byte tmap sensorn som föreslogs ovan (kostade 350:- + lite tid i garaget 5 min ungefär) men i mitt fall hjälpte inte detta.
Har kontrollerat bilen med diagnos program (kommer inte ihåg vad det heter nu) och inte fått något som visar vad det kan vara så det blev en felsökningsvända till lokala Volvo verkstan. Och det visade sig att det var främre sensorn som mäter avgaserna som gav fel signal och dom sa även till mig att byta den bakre då dessa kommunicerar med varandra.
Artikelnummer: 31431050 och 31431047

Tyvärr var dom inte så billiga. Volvo ville ha 4000 nånting för att byta dom. Så jag beställde dom själv från Tyskland och det hamnade på 2000:- istället. Tyvärr var det inte lätt att byta då båda sensorerna bränt fast där dom satt iskruvade (en i katalysatorn och en i partikelfiltret) så gängorna gick sönder och hade inte rätt gängtappar tillgängliga så det tog en helg allt som allt. Fick lossa kardan fram för att få ut katalysatorn bland annat :)

Tur svågern har bilverkstad med lyft annars hade Volvo fått göra jobbet.

Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]