Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte i somras en XC60 modell 2011 i trafik 2010 D5 som jag verkligen gillar. Well, efter att framrutan limmats fast och den blev regnsäker åtminstone. Just nu firar jag jul på annan ort men är rätt säker på att det i annonsen stod att diesel/parkeringsvärmare skulle finnas (ska se om jag har den kvar när hemma igen. Kör inte så att den blir kritisk men hade varit trevlig ibland, även med lite oflexibelt hanterande):

Har försökt läsa i manualen och lirkat med sprötet (vänster spröt om ratten) i olika nyckellägen och såhär blir det:

Nyckelläge 0 (nyckel i), snurra på tumvredet: Samma sak som ingen nyckel i, "Extravärmare auto på/av"
Nyckelläge 1 (nyckel i, en snabb tryckning), samma som ovan (här ska Parkeringsvärme finnas enligt manualen)
Nyckelläge 2 (nyckel i, hålla i på/av i 2 sek), nu kommer City Safe och medelförbrukning och resten (tändning) fram med tumvredessnurr. Inget om parkeringsvärme.

På sid 132 i manualen under Bränsledriven motor- och kupévärmare* står om Tankning och en varningsdekal om ångor (tre ormiga pilar uppåt, samma som ska dyka upp i instrumentpanelen när man har parkeringsvärmare-tillvalet i bilen); det framgår inte riktigt om den dekalen indikerar förekomst av parkeringsvärmare dock.

Det verkar som att den inte har Bränsledriven motor- och kupévärmare men kanske har jag inte lärt mig sprötet riktigt?

Tacksam för ev svar : )
Om din bil är "Svensksåld" är jag fullt övertygad att du har dieselvärmare. Nu har jag inte någon xc60, och kan därför inte vägleda dig. På min V40 hanterar man bränslevärmaren med tumhjulet på vänster spak. Man trycker på ändknappen, då kommer du till en meny. Sedan vrider man på tumhjulet till det står "Parkeringsvärmare", och trycket på ändknappen. Då får man upp alternativet "Direktstart", eller två olika tidsinställningar. Men läs instruktionsboken ordentligt, så får du säkert vägledning
Värmare var standard på denna bil om den är svensksåld, vilket besvaras med att du har "Extravärmare" i din meny.

Får du inte fram "Park.värm.tidur 1." när du har nyckelläge 1 så saknas denna detalj.
För att få detta krävs en nedladdning av mjukvaran hos din Volvoverkstad, se nedan:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Det står mer om "Inställning av tidur" på sidan 136 i boken, som även kan laddas ner om du har appen Volvo Manual installerad på din telefon.

Det finns även möjlighet att få fjärrstart av värmaren: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
Tidur värmare XC60 MY11.JPG
Tidur värmare XC60 MY11.JPG (34.77 KiB) Visad 7201 gånger
Att ha en dieselvärmare är en sak, men att ha också ett timer för start är en annan,

Värmare var standard ,men timer en dyr tillbehör ,i alla fall var det på den tiden när din bil är tillverkade.

En bekant till mig köpte en ny XC60 lagerbil My 10 och den visade sig sakna just timer.
Hej igen,

Tack för alla svar hittills : )

Har läst om nyckels lägen, vilka menyalts som finns och vilka som kräver tillval (markerade med asterisk, City Safe och de där, alla finns i nyckelläge II dvs tändning), samt parkeringsvärmare och extravärmare.

Extravärmare indikerar att parkeringsvärmare finns? Fint. I manualen står: "Om extravärmaren kompletteras med tidursfunktion kan den användas som en bränsledriven kupévärmare" samt "I en semi-kall klimatzon får dieseldrivna bilar en elektrisk extravärmare istället för en bränsledriven". Sen står hur den ställs in och den inställningen har jag som nämnt.

Direktstart och direktavstängning borde jag ha utan mjukvaruuppdatering men tack för det, nu förstår jag då att den behöver uppdateras hos verkstad för tidursfunktion.

"1. Stega med hjulet till Direktstart parkvärmare". <-- Finns inte i något nyckelläge. Bara Extravärmare förutom nyckelläge 2 där Tid till Tom tank, City Safety, DSTC etc finns, dvs allt som finns på sid 122 - Menyöversikt, som inte är markerat med tilläggs-asterisk, däribland Direktstart Parkvärmare.

Trycker man på ändknappen på sprötet, som heter INFO, så får man ev infomeddelande, annars "inga infomeddelanden".

I sektionen Typbeteckningar vid Specifikationer i manualen står Placering av dekaler. Ingen sitter där den visas sitta i manualen förutom "Volvo rekommenderar Castor-olja" vad jag ser. Ska finnas en dekal för Parkvärmare. Det jag fann var en klisterlapp på insidan av huven som det står "Webasto, Feel the drive" på, och "HEIZGERÄT Typ: Thermo Top V; Spannung / El leistung 12 V / 44 W; Brennstoff: Diesel, Wärmestrom max: 5.0 kW".
Dekaler kan försvinna med tiden.
Får du inte fram denna bild så behövs ett verkstadsbesök.
Screenshot_20181225-151701_Samsung Internet_crop_518x582.jpg
Screenshot_20181225-151701_Samsung Internet_crop_518x582.jpg (55.14 KiB) Visad 7122 gånger
Bilia sade samma sak som er här, "Inte hört talas om någon svensksåld XC60 utan bränsledriven parkeringsvärmare" och talade om att tidur kunde kräva mjukvaruuppdatering. "Direktstart" skulle finnas. De tipsade om ett litet rör/slang för avgas i höger hjulhus fram som indikerade bränsledriven P-värmare, är inte säker på att jag såg något sådant. Skillnaden mellan vänster och höger vad jag kunde se med mobilens lampa var (se bifogad bild).
IMG_20181227_121801.jpg
IMG_20181227_121801.jpg (354.83 KiB) Visad 6945 gånger

Lät inte jättesugna på att jag skulle komma dit med bilen så att de fick gå igenom menysystemet.

Jag spelade hursomhelst in en kort film för att bli riktig tydlig med min problematik med att hitta Park.värm i menysystemet. Ingen nyckel, nyckel i, nyckel i tryck start en gång, nyckel i håll in start i 2sek
https://photos.app.goo.gl/7vnQXdySGBYWxXec6
Jo, Extravärmare har alltid varit det enda menyalternativet förutom i nyckelläge 2 där resten kommer (minus Parkeringsvärme och andra markerade med asterisk i manualen) och ja, med Reset så slår man Extravärmare på/av, (framgår inte i film men ibland får man trycka reset två gånger).

En postare ovan föreslog "ändknappen" och det är info-knappen som sitter på änden av sprötet.

Extravärmaren(för dieselbilar elektrisk på kallare latituder står det i boken) går igång när man kör eller om man har tidurmjukvaran före men Bränsledriven parkeringsvärmare ska enligt ovan postare och Bilia rimligen finnas på denna svensksålda xc60 men det menyaltet (Parkeringsvärmare direktstart) hittar jag ej (de två typerna står om på varsin sida i manualen).

Tycker också det varit en hit eller miss se[…]

Jag skulle lätt våga chansa på en[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Helt tvåförtastiskt! En manuell aktivit[…]

Har fått upp detta felmeddelande igen Awd fr[…]