Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Thomas J skrev:Min bil rycker INTE pga ac. vad kan det vara :?:
Dålig bensinpump dålig bensin.? Kan vara precis vadsomhellst
av väsby_lasse
Har också en V70N 2,4T-01 som har samma ryckningar verkar vara mera när den är kall,när detta uppträder blir det bättre om man stänger av motorn några minuter.o provar igen.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Ursäkta att jag tar upp detta igen, men jag råkar ha det tidigare nämnda symptomet med AC'n. Jag har väldigt ryckig acceleration, speciellt om man kör plattan i botten upp för backar och liknande. Slår man av AC'n försvinner det. Det kan alltså bero på att man har för lite köldmedium i systemet?
av grissom
Jag har liknande problem som Nexus6 beskriver,
AC på=ryckningar, ibland nyper det till rejält.
AC av=ryckfritt.
Skulle gärna vilja få detta utrett, räcker det med att fylla på köldmedium? Om köldmediet behöver fyllas på, måste man då inte utföra en felsökning på hela klimatanläggningen eftersom det är ett slutet system och därigenom skall man inte behöva fylla på?
I någon tråd pratades det om att uppgradera mjukvaran för att få bättre motorkompensation i samband med start av AC-kompressor. För min del känns det som att det senare verkar vara det mest troliga, dvs. att få motorn att bättre hantera uppstarten av kompressorn. Ryckningarna borde väl vara samma oavsett om kompressorn måste starta mer ofta eller mer sällan.
Oavsett vilket som är korrekt, kan detta omfattas av en MRF-garanti?

Tacksam för hjälp/tips/tricks då min bil fortfarande omfattas av MRF-garantin och ser helst att detta fel, om det nu är ett fel, åtgärdas av bilfirman.
av Thomas J
Hej! bilen rycker fortfarande.. var sitter tändkasseten och vad kostar en ny eller kan man köpa beg??
Mvh Thomas
av Pelle
Bilen har ingen "allt i ett" tändkassett som t.ex SAAB utan har en separat tändspole på varje tändstift. Montera bort den svarta täckkåpan så ser du tändspolarna.

Kan köpas nya och beg..
av Thomas J
Jag har köpt nya tändspolar men inte bytt än. hoppas det hjälper med nya spolar,man lär väl få återkomma i ämnet.
Mvh Thomas
av Thomas J
Nu är problemet med ryckningar löst. Det var skit i gasspjället fast det är byt förra sommaren och gått ca 1000 mil. Borde väl funka lite längre tycker jag. Men jag behövde inte betala något på volvo. :wink:
Mvh Thomas
av TerSve
Då kan man undra varifrån skitet kommer. Är det olja från vevhusventilation? Detta kommer väl att hända igjen, eller vad tror ni?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]