Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
SvenB skrev:Det är standard AGM i både stora batteriet och hjälpbatteriet om de är Start Stopp. Du ska altså köra på snöflingan.

Edit De bilar som har manuell växellåda har tydligen något annat stort batteri, EFB. Om det skadar batteriet att köra på snöflingan då vet jag inte, men tror inte det
På min bil är det stora batteriet EFB, och jag har automatlåda. Jag laddar det som ett vanligt batteri. Ej snöflingan!
Användarvisningsbild
av Perra83
Som jag har förstått så ska snöflingan användas till AGM batterier och även till andra batterier när temperaturen är under +5°C. Laddaren ger en högre spänning och mer än så vet jag inte.
av dannesk
Perra83 skrev:Som jag har förstått så ska snöflingan användas till AGM batterier och även till andra batterier när temperaturen är under +5°C. Laddaren ger en högre spänning och mer än så vet jag inte.
Korrekt, AGM behöver högre spänning när de ska laddas 14,7V . På de nyare CTEK-laddarna så är snöflingan borta och det står AGM istället. Det finns konstigt nog inget annat läge att använda på övriga batterier vid kyla iaf inte på min CTEK MXS 5.0.

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]