Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128791
Vilken resistans har du på givarna mellan stift 1 & 2?
av lam
#128815
158,5 ohm ny givare
167,1 ohm gamle givare
Senast redigerad av 1 lam, redigerad totalt 0 gånger.
av lam
#128816
tror att det va avbrott mellan 2 och 3
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128818
Ska vara 170 ohm (kall) och upp till 350 ohm (varm).
Byt givare. Var köpte du din "nya" givare?
av lam
#128826
Mekonomen :evil:
Är du 100% säker ,jag har hört att denna givare är ej ett hall element
utan är uppbyggd av aktiva komponenter pga snabbheten
Jag hoppas att du har rätt ,men då misstäcker jag att det är det något som knäcker givaren!
den gammla var i funktion när jag lossade den
och nu funkar inte den gamla
Jag får väl mäta på en givare på mekonomen....(om personalen är ok) :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128876
Jag skulle gå till Bilia. Visserligen kostar den 60 kronor mer där, men å andra sidan så vet dom vad som krävs av komponenten.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128884
Då startmotorn körs, alstrar impulsgivaren min. 500mV. (AC) till EZ-K stift 10 & 23. EZ-K skickar då en spänning på 7-8V. (DC) på stift 4 & 17 till LH-Jetronic stift 28 & 1. Om signalen till LH saknas på ett stift, sätts felkoden: 1-3-1 på uttag 2. Dessutom skall tändsystemets slutsteg få min. 250mV. till stift 5 då startmotorn körs!
av lam
#128888
Bilia och Mekonemen skall skall ha samma kvallite
Jag har mätt igen och har nu 163 ohm på den nya (det var kallt igår kväll)
jag har nu den inomhus för att få ett värde vid 25grader C
Jag tror inte att det är fel på 2st givar, då är det något som knäcker dessa
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128892
Impulsgivaren ger information om varvtal och vevaxelläge och den är den viktigaste givarsignalen till styrenheten. Utan den kommer styrenheten inte att ge någon signal till slutsteg/tändspole och motorn går inte att starta.
När hålen i svänghjulet passerar givaren förändras magnetfältet vilket ger en signal där spänningen varierar som en sinussignal. Genom att svänghjulet saknar hål på två ställen kan styrenheten avläsa position i förhållande till övre dödpunkten (Ö.D). Genom att mäta tiden mellan två spänningstoppar kan styrenheten räkna ut varvtalet.

Denna informationen fick jag skriftligt från Volvo i Gbg.
av lam
#128908
Jag har ej en sinus signal utan någon som liknar triagelvåg med max RMS AC 440v
och 760mv peak AC
Är det RMS värdet eller topp värdet som skall vara över 500mV


. . 760mv topp värde
. . . .
. . . .
. .


en perid ca 4ms

mätning utförd med gamla givaren inkopplad med mellanstycke för mätning
instr inkopplad på stift 1 och 2

efter start vid drift ökar spänningen på stift 1 och 2
vad har stift 3 för funktion ????

Ny givaren just nu 165 ohm

Jag har gnista...,puh nu börjar ja' bli less ,det blir skroten snart för denna "häck"
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]